لزوم تنظیم قوانین در حوزه ویرایش ژنوم

یکی از روش های ویرایش موسوم به CRISPR-Cas9 کاربردهای جدید ویرایش ژن، از ویروس ها و باکتری ها تا حیوانات، گیاهان و انسان را ارائه می دهد. توسعه روش های نوین ویرایش ژن، لزوم بازنگری و وضع قوانین جدید در این حوزه را بیش از پیش نشان می دهد.

مباحث اخلاقی و دولتی ویرایش ژن

آکادمی ملی علوم (NAS) آمریکا و آکادمی ملی پزشکی (NAM) در تلاش برای پاسخ دادن به سوالات مطرح در حوزه "ویرایش ژنوم انسان: علم، اخلاق و دولت" هستند.

(تصویر: weforum)

از جمله مباحثی که در حوزه ویرایش ژنوم مطرح هستند، می توان به این موارد اشاره کرد:

• خطرات بالقوه و مزایای ویرایش ژن بر سلامت انسان
  • استانداردهای لازم برای پیشگیری از عواقب ناخواسته مرتبط با ویرایش ژن های خاص
  • برقراری عدالت و برابری در دسترسی به امکانات ویرایش ژن
  • ملاحظات اخلاقی با محوریت تأثیر این فناوری بر رفتارهای اجتماعی، بیماری و ناتوانی

کارشناسان NAS و NAM، هفت اصل اساسی مرتبط با ویرایش ژنوم انسان را مطرح می کنند. استدلال انتخاب این اصول این است که تحقیقات ویرایش ژنوم یک تلاش بین المللی است و تمامی کشورها باید تضمین کنند که انجام هر برنامه بالینی در این حوزه، منوط به نظارت و رعایت مقررات است.

این هفت اصل شامل: ترویج رفاه، شفافیت، مراقبت، علم مسئول، احترام به افراد، عدالت و همکاری های فراملی است.

(تصویر: weforum)

به گزارش سیناپرس، پتانسیل واقعی روش ویرایش ژن، مقابله با بسیاری از بیماری های مزمن و صدها بیماری ژنتیکی است که زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد؛ اما باید توجه داشت که رعایت این اصول در تحقیقات آزمایشگاهی پایه ویرایش ژن، بسیار حائز اهمیت بوده و منجر به پیشبرد درک بهتر از ارتباط بین ژن ها و بیماری هایی مانند سرطان، آلزایمر و بیماری های ارثی می شود.

در این گزارش تأکید شده است، پیش از زمانی که دانشمندان، ویرایش ژن را بر روی سلول های انسان آغاز کنند، از جمله ویرایش سلول های خون برای درمان بیماری سلول داسی شکل، این روش باید بدقت مورد استفاده قرار گرفته شده باشد و از آن تنها برای درمان و پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی ها استفاده شود.

همچنین در گزارش NAS و NAM تأکید شده است که هرگونه استفاده از روش ویرایش ژن انسان برای سایر اهداف – غیردرمانی یا پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی ها –  بدون بررسی پیامدهای احتمالی تأیید شوند.

به عنوان مثال، ویرایش ژرم (germline editing) که برای حذف یک ژن پیش از تولد – برای از بین بردن بیماری ارثی جنین و عدم انتقال آن به نسل های آینده – مورد استفاده قرار می گیرد، درحال حاضر امکانپذیر نیست؛ با این حال، به جای تصمیم گیری در مورد ادامه یا قطع این روش در آینده، باید از هم اکنون به پیامدهای احتمالی استفاده از این روش فکر کرد.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد