دستگاه سی‌.تی اسکن تشخیصی بومی‌سازی شد

فرید نجاتبخش آزادانی، مدیرعامل شرکت مجری طرح با بیان اینکه این محصول می‌تواند هم در زمینه تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد و هم اینکه به‌عنوان شبیه‌ساز درمان در رادیوتراپی به کار گرفته شود، گفت: هدف اصلی این طرح طراحی دستگاه سی‌.تی اسکن تشخیصی طراحی دستگاه سی.تی اسکن سیمولاتور جهت استفاده در رادیوتراپی، طراحی الگوریتم‌های بازسازی مقاطع تصویری با به‌روزترین فناوری‌ها، طراحی الگوریتم‌های پیشرفته برای بازسازی مقاطع خارج از میدان دید و طراحی دستگاه سی.تی اسکن برای کاربردهای صنعتی است.

به گفته وی، قسمت‌هایی از دستگاه سی.تی اسکن مانند طراحی قسمت مکانیکی و درایورها با استفاده از مهندسی معکوس و اعمال پیشنهادات متناسب با پروژه انجام شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه این روش تولید با روند اجرایی تولید محصولات دانش‌بنیان در شرکت‌های بزرگ مرسوم بوده و همه شرکت‌های بزرگ ابتدا مبادرت به تولید محصولات مشابه کرده و سپس بر ایجاد ایده‌های جدید اقدام می‌کنند تا بتوانند با تسریع در بخش تولید و پویایی در طول زمان، با ارائه پیشنهادات و روش‌های جدید قابلیت رقابت با شرکت‌های رقیب را حفظ کنند.

آزادانی در رابطه با مزیت رقابتی و نکات تمایز طرح گفت: طراحی بومی و رفع نیازهای کشور و رسیدن به خودکفایی در ساخت سی.تی اسکن، امکان دسترسی فنی به تمام مراحل تولید، ساخت، تعمیرات و نگهداری و تقویت خودکفایی کشور در تعمیر و نگهداری این گونه تجهیزات بیوالکتریک، قابلیت دریافت تمام استانداردهای به‌روز بین‌المللی، فراهم‌سازی فرصت صادرات این گونه تجهیزات بیوالکتریک به تمامی کشورهای منطقه و جهان از ویژگی‌های متمایز این طرح است.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه پاسخ به نیازی مبرم در زنجیره تأمین تجهیزات بیوالکتریک در کشور، طراحی متناسب با نوع کاربرد درمانی یا تشخیصی، تصویربرداری از تمام قسمت‌های بدن یک بیمار، بازطراحی به‌منظور کاربردهای صنعتی در صورت نیاز در زمینه نوآوری از دیگر مزیت‌های آن است.

وی در تشریح مشخصات فنی این طرح گفت: نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که امواج اشعه ایکس به اندام بیمار تابانده می‌شود و از تمام بافت‌هایی که در آن قسمت وجود دارد، عبور می‌کند. مقداری از این اشعه، جذب بافت شده و مابقی از طرف مقابل خارج می‌شود که از طریق دتکتورهای حساس دریافت می‌شود. با تکرار این عمل، چندین فریم از جسم ایجاد می‌شود که نهایتا تصویر جسم از طریق روش‌های نرم افزاری برای بازسازی تصویر به دست می‌آید.

آزادانی با اشاره به این موضوع که اولین دستگاه سی‌.تی اسکن در سال 1972 ارائه شده و پس از آن روند اخذ تصاویر به سرعت پیشرفت کرده و نسل‌های بعدی آن تا نسل هفتم ادامه پیدا کرده است، تصریح کرد: تفاوت دستگاه‌های ارائه شده تا نسل سوم، در نحوه حرکت منبع پرتو و آشکارساز بود، ولی در واقع می‌توان گفت از نسل سوم به بعد منشا پرتو و آشکارسازها هر دو حرکت دورانی دارند و تفاوت آن‌ها، در نوع آشکارسازهاست.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، وی با بیان این که این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک اجرا شده است، تصریح کرد: در این طرح قصد بر آن است تا بتوان مبتنی بر دانش بومی کشور، دستگاه سی.تی اسکنی تولید شود که بتواند تصاویر سی‌.تی اسکن مبتنی بر پرتو Cone و آشکارساز مسطح را جهت درمان یا تشخیص بیماری‌ها تولید کند. ضمن اینکه مهمترین مزیتی که در روند پیشرفت سه نسل اول دستگاه سی‌.تی اسکن پدید آمد، زمان تصویربرداری است که از 5 دقیقه در نسل اول به زمان یک ثانیه در نسل سوم رسید و در نتیجه باعث کاهش میزان دوز انتقالی به بیمار شد. پس از آن، با استفاده از آشکارسازهای جدید، رزولوشن مکانی، سرعت تصویربرداری و الگوریتم‌های مورد استفاده برای حذف آرتیفکتهای تصویر بهبود پیداکرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا