سایه شوم آلودگی صوتی بر حیات وحش

در این مطالعه، صداهای موجود در 492 سایت در سراسر آمریکا که به عنوان پناهگاه تنوع زیستی حیوانات محسوب می شوند، جمع آوری و ثبت شد.

یک الگوریتم رایانه ای برای تخمین پایه صداهای طبیعی براساس ویژگی های منحصربفرد آنها مورد استفاده قرار گرفت. منابع صداهای اضافی شامل اکتشاف نفت و گاز، استخراج گاز طبیعی، فعالیت های معدن، ترافیک خودروها نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

به گزارش سیناپرس، محققان در تحقیقات خود دریافتند، صداها (نویزهای) پس زمینه در 63 درصد از مناطق حفاظت شده، بیش از 3 دسی بل (dB) هستند. همچنین در 21 درصد مناطق، صداهای پس زمینه 10 دسی بل (dB) بالاتر از میزانی هستند که باید بدون دخالت انسان باشند.

به گفته راشل باکستون، از متخصصان زیست شناسی حفاظتی در دانشگاه ایالتی کلرادو و سرپرست تیم تحقیقاتی،  (در این مطالعه) افزایش 2 و 10 برابری در سطوح صدا بالاتر از حد طبیعی مشاهده شد.

باکستون افزود: آلودگی های صوتی ایجاد شده توسط انسان، باعث کاهش چشمگیر قدرت شنیدن صداهای طبیعی شده است؛ به عنوان مثال، اگر شما می توانستید یک صدای طبیعی را از فاصله 30 متر دورتر بشونید، اکنون این صدا را تنها از فاصله 15 متر دورتر می شنوید.

نتایج بدست آمده نشان داد، صداهای توسط انسان، بیش از نیمی از مناطق حفاظت شده طبیعی در این کشور را آلوده می کند و این آلودگی صوتی بقدری زیاد است که می تواند بر توانایی شکار و حتی بقاء حیوانات در حیات وحش اثر سوء بگذارد.

براین اساس، پرندگان در یافتن جفت دچار مشکل می شوند، طعمه های شکار قادر به شنیدن صدای تولید شده توسط شکارچی نیستند و درنتیجه شانس شکار شدن آنها افزایش پیدا می کند. 

نتایج این مطالعه در مجله ساینس منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: colostate

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا