کشاورزی بدون نیاز به خاک و خورشید

یکی از مشکلاتی که جامعه بشری  در سده اخیر با آن رو به رو است، رشد سریع جمعیت و افزایش تراکم انسانی است. این موضوع از یکسو سبب شده است تا تامین نیازهای اولیه انسان دچار مشکل شده و از سوی دیگر روند مهاجرت و رشد شهرنشینی نیز سبب شده است تا روستاها و مراکز تولید محصولات کشاورزی کمتر مورد اقبال قرار گیرند. علاوه بر تمامی این موارد، مشکلات دیگری مانند محدود بودن منابع آب و زمین های کشاورزی نیز سبب شده است تا پژوهشگران در پی کشف راهکارهای جدیدی برای تولید مواد غذائی باشند. تا کنون در این رابطه تلاش ها و تحقیقات فراوانی صورت گرفته است که یکی از آن ها در کشور چین و در یک مرکز علمی به نام کارخانه علمی گیاهان سانان سینو (Sanan Sino-Science plant factory) قرار دارد.

در کارخانه علمی گیاهان سانان سینو به جای خاک، ریشه گیاهان در مایع ویژه ای قرار می گیرد که دارای تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه بوده و از سوی دیگر با قرار دادن آن ها در طبقات متعدد؛ حداکثر بهره وری از فضا انجام شده و روند رشد گیاهان به طور دائم مورد بررسی قرار می گیرد.

این مرکز پژوهش های کشاورزی و کارخانه تولید محصولات کشاورزی در حومه شهر هوتو در استان فوجیان قرار دارد. موضوع بسیار مهم در این کارخانه، ابداع و استفاده از روش های نوین و جدیدی است که بر اساس آن محصولات گیاهی با کیفیت بسیار بالا و بدون نیاز به نور خورشید و خاک تولید می شوند. این کارخانه و مرکز علمی – پژوهشی موسسه گیاه شناسی چین و زیر نظر آکادمی علوم این کشور تاسیس شده است و با همکاری گروه سانان اداره می شود. در این مرکز، سیستم کنترل هوشمند و پیشرفته ای بر روند رشد گیاهان نظارت داشته و تقریبا بسیاری از بخش های آن دارای تجهیزات اتوماتیک است. در این کارخانه و با استفاده از فناوری های فوق الذکر، پژوهشگران موفق به تولید بیش از یک و نیم تن محصولات کشاورزی در روز شده اند که در فضائی محدود و با استفاده از فناوری های مدرن امکان پذیر شده است. این محصولات دارای تمامی استانداردهای بهداشتی و سلامت بوده و از سوی مراکز ذی صلاح اجازه فروش آن در بازارهای مصرفی صادر شده و هم اکنون در بیش از 130 فروشگاه ویژه، امکان خریداری و تهیه این محصولات وجود دارد. در کارخانه علمی گیاهان سانان سینو به جای خاک، ریشه گیاهان در مایع ویژه ای قرار می گیرد که دارای تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه بوده و از سوی دیگر با قرار دادن آن ها در طبقات متعدد؛ حداکثر بهره وری از فضا انجام شده و روند رشد گیاهان به طور دائم مورد بررسی قرار می گیرد. چراغ های ال ای دی ویژه ای نیز به صورت شبانه روزی وظیفه تامین نور مورد نیاز این گیاهان برای رشد را بر عهده داشته و به این ترتیب سرعت رشد گیاهان این مرکز، بسیار بیشتر از موارد مشابه طبیعی است. در این گزارش تصویری شاهد گوشه هایی از فعالیت این مرکز مدرن تولید محصولات کشاورزی هستید.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا