تولید اوراق فشرده چوبی با چسب­های معدنی نوآورانه در کشور

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، دکتر علی شالبافان، عضو هیأت علمی گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که پتنت بین‌المللی این طرح در مؤسسه اختراعات اروپا به ثبت نهایی رسیده است،در خصوص اهمیت این پتنت بین‌المللی اظهار کرد: امروزه یکی از چالش‌­های صنایع اوراق فشرده چوبی استفاده از چسب‌­های سنتزی بر پایه فرمالدهید است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی پژوهش‌­های سرطان در سال 2006 و همچنین تایید این اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا  در سال 2012، فرمالدهید حتی در غلظت­های پایین، از عوامل سرطان­زا شناخته شده است و قرار گرفتن در معرض فرمالدهید برای انسان بسیار مضر است. از این ­رو کاهش میزان انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی به عنوان یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی در دنیا به شمار می‌رود و راهکارهای متعددی برای کنترل این موضوع نیز ارائه شده است.

وی به مزایای چسب‌های معدنی اشاره کرد و گفت: عدم انتشار فرمالدهید، مقاومت بسیار مناسب به عوامل جوی، آتش و عوامل بیولوژیک و ارزان بودن از جمله مزایای بارز چسب‌­های معدنی و اوراق فشرده چوبی توسعه یافته از آنها است.

محقق طرح تصریح کرد: همچنین برای تولید چسب­‌های معدنی از ضایعات تولید و سرباره ­فرآیندهای صنعتی استفاده می‌­شود. استفاده از ضایعات تولید (محصولات جانبی) فرآیندهای صنعتی – معدنی می‌­تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی‌­های محیط زیست داشته باشد.

دکتر شالبافان خاطرنشان کرد: این طرح در قالب فعالیت پژوهشی مشترک بین‌المللی با موسسه تحقیقاتی پژوهش‌­های چوب در هامبورگ آلمان و همچنین کمپانی Swiss Krono Group از تولیدکنندگان برتر اوراق فشرده چوبی در جهان انجام شد و نتایج تحقیق در قالب پتنت بین‌المللی در موسسه اختراعات اروپا و همچنین مقالات علمی متعدد در نشریات و کنفرانس‌­های تخصصی معتبر صنایع چوب (Holzforschung و European Journal of Wood and Wood Products) به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا