ازن‌زنی، راهی برای حذف آنتی‌بیوتیک‌ها از محیط زیست

ورود ترکیب ها و باقی مانده های دارویی به محیط زیست به ویژه محیط های آبی به دلیل پایداری و عدم تجزیه پذیری آن ها، به عنوان یکی از مهم ترین مسائل زیست محیطی مطرح می باشد. در میان این گونه ترکیبات دارویی آلاینده، آنتی بیوتیک ها جایگاه ویژه ای دارند که از طریق فاضلاب خانگی، پساب صنایع دارویی، فاضلاب بیمارستان ها و درمانگاه های دامپزشکی، بعضی محصولات کشاورزی و همچنین حوض های پرورش ماهی وارد منابع آبی شده و منجر به آلودگی محیط زیست می گردند.

یکی از بزرگ ترین خانواده های آنتی بیوتیکی که به دلیل حضور اتم فلوئور در ترکیب آن ها، دارای پایداری بالایی بوده و قابلیت آلایندگی بالایی را در محیط زیست دارند، خانواده «فلوروکینولون» ها هستند. از میان آنتی بیوتیک های محتلف این خانواده، «سیپروفلوکساسین» حتی در غلظت های کم نیز قادر است آلودگی خطرناکی را در محیط به وجود آورده و از طریق گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی در موجودات بیماری زا، تاثیرگذاری بر پاتوژن های غیرهدف، تغییر ساختار جلبک های آبی، مداخله در فرایند فتوسنتز و ایجاد ناهنجاری های ظاهری در گیاهان، تاثیرات مخربی را در محیط زیست بر جای گذارد.

گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه علوم پزشکی همدان، به منظور حذف این آنتی بیوتیک از محیط های آبی، فرایند معمول ازن زنی را با شیوه ای نوین و از طریق ادغام با نانوذرات «کلسیم پراکسید» به کار برده اند که نتایج مطلوبی به همراه داشته است.

نتایج این آزمایش که در آزمایشگاه شیمی محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان به انجام رسیده است، نشان می دهد که کارایی فرایند ازن زنی در حذف آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین می تواند با کاربرد کلسیم پراکسید به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

طبق نتایج این آزمایش، کاهش پی اچ، کاهش غلظت اولیه آلاینده و همچنین کاربرد غلظت های مناسب کلسیم پراکساید، نقش موثری در افزایش این کارایی دارند. کلسیم پراکساید در پی اچ پایین، ثبات و انحلال پذیری بالاتری داشته و به طور موثرتری به فرایند ازن زنی کمک می نماید. همچنین طبق گزارش این پژوهشگران، استفاده از کلسیم پراکسید در همراهی با فرایند ازن زنی، مشکلاتی را که در کاربرد مواد دیگری نظیر هیدروژن پراکساید وجود دارد را مرتفع می نماید.

گزارش علمی پژوهشی این مطالعه، در آخرین شماره مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (سال 19 شماره 2) منتشر گردیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا