تاثیر افزایش قیمت بر کاهش استعمال دخانیات

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر مصطفی معین روز چهارشنبه در بیستمین همایش روز جهانی آسم در سالن همایش های بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: سالانه 10 میلیون نفر براثر مصرف سیگار در دنیا فوت می کنند که بین 80 تا 90 درصد آنان از کشورهای در حال توسعه مانند ایران هستند.تعداد افراد سیگاری در دنیا بیش از یک میلیارد نفر هستند که 80 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه می باشند.
وی با اشاره به اینکه استعمال سیگاردرایران به سرعت روبه افزایش است، گفت: متاسفانه تمایل زنان ایرانی به استعمال سیگارو قلیان بیشتر شده است که این روند افزایش سلامت و تندرستی افراد را به مخاطره جدی می اندازد.
رییس انجمن آسم و آلرژی ایران برجلوگیری از استعمال سیگار در فضاهای بسته تاکید کرد و گفت:مصرف سیگار سبب شده تا شیوع سرطان ریه درایران دومین سرطان باشد. این سرطان طی مدت شش ماه تا یکسال سبب فوت بیمارمی شود.
معین به رتبه بیماری مزمن تنفسی از لحاظ بار بیماری و تعداد مرگ و میر در مقایسه با سایر بیماری های اشاره کرد و گفت: بیماری مزمن تنفسی از لحاظ مرگ و میر در سال 1999 میلادی در رتبه ششم قرار داشت و پیش بینی می شد که در 2020 به رتبه سوم برسد که در سال 2017 به رتبه سوم رسید و این موضوع نشان دهنده رشد خیلی سریع این بیماری است.
رییس انجمن آسم و آلرژی ادامه داد که رتبه این بیماری از لحاط بار مالی در سال 1999 میلادی رتبه دهم بود که پیش بینی می شود در سال 2020 به رتبه پنجم برسد.
معین بیان کرد: سالانه 4.6 میلیون نفر در سال براثر بیماری مزمن تنفسی در دنیا فوت می کنند که این آمار رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه زمینه ارثی نقش موثری در ابتلا به بیماری آسم دارد، گفت: با اصلاح سبک زندگی و استفاده نکردن بی رویه از داروها و غذاهای ناسالم می توان از بیماری ها از جمله آسم جلوگیری کرد.
اولین سه شنبه ماه مه (12 اردیبهشت) به نام روز جهانی آسم نامگذاری شده است؛ دست‌اندرکاران نظام سلامت در سراسر جهان از 19 سال پیش (1998) در این روز برای کمک به شناختن این بیماری و درمان‌ بهتر آن سعی در آگاه‌ کردن مردم دارند و به این مناسبت همایش با حضور حمعی از مسئولان، پزشکان و بیماران، امروز ( 13 اردیبهشت ) در سالن همایش بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا