کاهش آلودگی هوا کاهش ابتلا به آسم را در پی داشته است

به گزارش سیناپرس از ایرنا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه در بیستمین همایش آسم در بیمارستان امام خمینی، با بیان این که سالانه در کشور نزدیک به 7 هزار نفر بر اثر آلودگی های منتسب به هوا جان خود را از دست می دهند، از موفقیت برنامه ها برای کاهش میزان سرب در هوا سخن گفت و افزود: بر اساس اقدامات و برنامه های مختلف از جمله برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، استاندارد تولید خودرو و سوخت در کشور اجرا شده و بر اساس آن سرب از بنزین حذف شده است و سال هاست که دیگر سرب در هوای کشور وجود ندارد.
وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال 82 قرار بود تا سال 86 استاندارد سوخت خودروها در ایران به یورو4 برسد که این اقدام در آن سال ها متاسفانه محقق نشد.

ابتکار به افزایش روزهای پاک و سالم در تهران اشاره کرد و گفت: در تهران با توجه به وجود 6 میلیون و 800 هزار خودرو و 3 میلیون موتور سیکلت در سال 92 تقریبا روز پاک نداشتیم و 205 روز سالم بود که در سال 95 به 277 روز رسید.
وی اظهار کرد: در شهر اصفهان در سال 92 اصلا روز پاک نداشتیم و 170 روز سالم بود که با اجرای برنامه هایی از جمله حذف مازوت، تعداد روزهای سالم در اصفهان در سال 95 به 287 روز رسیده است.
وی افزود: تعداد روزهای هوای پاک در شهرهایی مانند اراک، شیراز، کرج و مشهد به نسبت سال 92 افزایش یافته است.
وی یکی از راه های کاهش آلودگی را استفاده نکردن از خودروهای شخصی و بهره مندی از حمل و نقل عمومی دانست که می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش موثری داشته باشد.

مصرف مازوت در نیروگاه های کشور در سال 96 به صفر می رسد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به روند کاهش مصرف مازوت در نیروگاه های کشور هم اشاره کرد و گفت: با سیاست گذاری مناسب دولت یازدهم مصرف مازوت در نیروگاه های کشور در سال 96 به صفر می رسد و گاز طبیعی جایگزین آن خواهد شد. 
وی افزود: متاسفانه در دولت قبلی نیروگاه ها از مصرف مازوت استفاده می کردند که این موضوع سبب افزایش الایندگی هوا شد؛ مصرف مازوت در نیروگاه ها در سال 92 به میزان 45 درصد بود که با اقدامات انجام شده در سال گذشته به هشت درصد رسید.
معاون رئیس جمهوری به پایش و آنالیز سوخت در هشت کلانشهر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در 40 شهر کشور بنزین یورو4 توزیع می شود.
ابتکار همچنین اظهار امیدواری کرد که با افتتاح پالایشگاه خلیج فارس، به تدریج شاهد افزایش توزیع بنزین یورو 4 در سایر شهرهای کشور باشیم.

در ایران سه میلیون هکتار کانون گرد و غبار وجود دارد
ابتکار گفت: در ایران 3 میلیون کانون گردو غبار وجود دارد و همچنین در استان خوزستان مناطقی مانند رامشیر و جنوب اهواز تقریبا 40 هزار هکتار منطقه فوق بحرانی داریم.
وی اظهار کرد: بین 20 تا 30 درصد کانون های گردو غبار داخلی و بقیه خارجی هستند که مهمترین آنها عراق و عربستان می باشند؛ ضمن این که کانون های گرد و غبار در افغانستان و ترکمنستان هم کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهند.
وی اظهار کرد: 8 میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور عراق قرار دارد و همچنین 11 میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور عربستان وجود دارد 
وی به ایجاد مدارس طبیعت در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون 40 مدرسه طبیعت در کشور راه اندازی شده که مجددا کودکان با طبیعت ارتباط برقرار کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا