ارتباط هورمونی سگ ها با انسانها

طبق گفته محققان ژاپنی ترشح اکسیتوسین ( هورمونی که یکی از دلایل بوجود آمدن  پیوند عاطفی عمیق میان فرزندان و والدین است ) در هنگام تماس با سگ ها به ویژه هنگام نگاه کردن در چشمان آن ها به طرز عجیبی در انسان افزایش می یابد.

محققان با تشریح آزمایش های انجام شده در این زمینه بیان کردند رابطه غریزی میان انسان ها و سگ ها از هزاران سال قبل که سگ ها برای اولین بار به عنوان حیوان خانگی وارد منازل انسان ها شدند به وجود آمده است. این هورمون که به نام هورمون علاقه نیز شناخته می شود در قسمتی از مغز و توسط غده ای به نام هیپوفیز ترشح می شود. این هورمون در بوجود آمدن حالت هایی همانند احساسات , رفتار های مادرانه , تولد فرزندان و بعضی دیگر از رفتار های احساسی انسان نقش بزرگی دارد.

به گفته پروفسور تاکفومی کیکوشی، عضو دپارتمان دامپزشکی دانشگاه آزابو ژاپن این هورمون آثار مثبتی روی ابعاد فیزیولوژیکی و روان شناختی انسان ها دارد. در آزمایش انجام شده به منظور مشاهده اثر این هورمون , سگ ها  به همراه صاحبان خود برای مدتی درون اتاقی قرار گرفتند سپس محققان با زیر نظر قرار دادن رابطه آن ها و گرفتن نمونه ادرار از صاحب سگ میزان هورمون اکسیتوسین موجود در بدن وی را اندازه گرفتند. در نمونه گرفته شده از افرادی که سگ آن ها بیش ترین ارتباط چشمی را با صاحب خود برقرار کرده بود مقدار آکسیتوسین به میزان چشم گیری افزایش یافته بود.

سپس دانشمندان در آزمایش دیگری نزدیک ترین حیوان به خانواده سگ ها یعنی گرگ را مورد آزمایش قرار دادند اما مشاهده کردند که بر خلاف نتیجه آزمایش پیشین چنین افزایشی در سطح آکسیتوسین موجود در بدن افراد مورد آزمایش اتفاق نیفتاد با این که این گرگ ها نیز توسط آن ها پرورش یافته بودند.

در آزمایش های انجام شده از نژاد های مختلفی همانند : سگ گله اسکاتلندی , سگ شکاری طلایی رنگ دورگه , سگ 'تری یر' المانی , سگ شکاری لابرادور , شیبا , پودل و بیگل استفاده شد و از نکات جالب این آزمایش ها نتایج یکسان بدست آمده از تمامی نژاد ها بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا