چرا با گذشت 100 سال هنوز پروتون ناشناخته است؟

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از ساینس نیوز، در طول چند دهه گذشته بعد از اکتشافات مهم در دنیای زیر اتم، تمام تلاش دانشمندان بر روی شناخت ماهیت ذراتی همچون هیگز بوزون، مزون و نیوترون متمرکز شده بود، اما در این میان ماهیت اصلی اما پنهان پروتون هنوز ناشناخته باقی مانده است.

برخی از مهمترین ویژگی‌های پروتون مثل منشاء اسپین یا چرخش، وضعیت کوانتومی و اینکه آیا پروتون‌ها رادیواکتیو هستند هنوز ناشناخته باقی مانده است.

پروفسور اونجلین داونی، فیزیکدان هسته‌ای از دانشگاه جورج واشنگتن عنوان کرد: شناخت پروتون شاید بسیار سخت‌تر از سایر ذرات زیراتمی باشد، چرا که اکثر دانشمندان به خاطر سادگی ظاهری به سراغ مطالعه آن نرفته‌اند.

شاید یکی از مهمترین ویژگی‌های ناشناخته پروتون عدم تشخیص شعاع دقیق آن در آزمایش‌های پیوسته در موسسه مکس پلانک و آزمایشگاه کوانتوم مستقر در آلمان است. در واقع دانشمندان در هر بار محاسبه شعاع پروتون با اعداد مختلف مواجه می‌شوند.

در حال حاضر دانشمندان هنوز در حال محاسبه شعاع واقعی پروتون هستند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برای محاسبه برخی از نظریات الکترودینامیک مورد نظر، دانستن جرم و شعاع پروتون ضروری است.

محققان همچنین در مورد منشاء نیروی چرخش یا اسپین پروتون به پاسخ قانع‌ کننده‌ای نرسیده اند، چرا که محاسبات پروتون تنها با تمرکز بر روی قواعد رایج امکان‌پذیر نیست.

مسئله مرگ پروتون‌ به علت وضعیت پرتوزایی نیز همواره در میان دانشمندان مورد بحث بوده است. برخی از نظریه‌های معروف در این باره پیش‌بینی کرده‌ است که پروتون‌ها پس از یک دوره طولانی پرتوزایی به ذرات دیگری تبدیل می‌شوند.