در فاجعه پلاسکو هرکس قصور را به گردن دیگری انداخت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری در اولین همایش امداد و نجات با عنوان "مدیریت و مسوولیت از نظر فقه حقوق " که امروز با حضور رییس جمعیت هلال احمر و الهام امین‌زاده دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر ایران یکی از بزرگترین جمعیت‌های مردم نهاد جهان است و شاید از نظر ابعاد و نوع اقداماتی که انجام می‌دهد جزو 10 تای اول باشد. هلال احمر ایران اقدامات و کارهای بسیار مطرحی را انجام داده است تا جایی که خیلی از کشورهای دیگر بخصوص در زمینه امداد و نجات از ما الگو می‌گیرند و در خیلی از بخش‌ها زبان‌زد هستیم.

وی ادامه داد: این همایش با روز معلم و سالروز گرامیداشت مقام شهید مطهری متقارن شده است و باید بگوییم موضوع امداد و نجات و معلمی از خیلی جهات با یکدیگر مشترک هستند زیرا معلمان برای نجات مردم از جهل و نادانی تلاش می‌کنند و امدادگران برای نجات جان مردم. هر دوی این کارها به ایثار و همکاری و از جان گذشتگی نیاز دارند.

وزیر علوم در ادامه اظهار کرد: در زمینه فعالیت‌های هلال‌احمر و مسوولیت‌های ناشی از امداد و نجات و مدیریت بحران، چالش‌های مهمی از منظر حقوقی وجود دارد در بعضی موارد نهادهای مختلفی در زمینه امداد و نجات مداخله می‌کنند که نمونه آن را در حادثه پلاسکو شاهد بودیم. همچنین چگونگی حمایت حقوقی و رفع دغدغه‌های حقوقی که مانع خلاقیت امدادگران در زمین عمل می‌شود نیازمند تامل و مطالعات تطبیقی است.

فرهادی اضافه کرد: مهم‌ترین چالش بررسی و ارائه راهکارهایی برای رفع ابهامات و تعارض اختیارات نهادهای پیشگیری و مدیریت در زمان امداد و نجات است. امیدوارم با این بررسی‌ها تکلیف هر نهاد مشخص و دخالت‌ها کم شود. به عنوان مثال در یک حادثه از یک طرف هلال‌احمر و از طرف دیگر شهرداری و ستاد مدیریت بحران وارد می‌شوند. البته گاهی نهادهای دیگر هم مدعی اختیار می‌شوند اما وقتی که زمان مسوولیت فرا می‌رسد، برخی شانه خالی می‌کنند و مسوولیت را به گردن دیگران می‌اندازند.

رییس پیشین جمعیت هلال‌احمر کشور، عنوان کرد: فاجعه پلاسکو مثالی از این موضوع است که هر یک از این نهادها قصور را به گردن دیگری انداختند و به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تداخل اختیارات است و برخی نهادها حاضر نیستند که از قانون تبعیت کنند. قانون یک چیز است و اجرای دقیق آن چیز دیگری است.

فرهادی افزود: مهم‌ترین مساله در حوادث و امداد و نجات این است که شکل مدیریت‌ها از حالت شهری و اداری به حالت فرماندهی در بیاید.  همچنین از طرف دیگر حمایت حقوقی و قانونی هم اهمیت دارد.

وزیر علوم عنوان کرد: در کنار این مشکلات مساله تعامل با نهادهای بین‌المللی هم مطرح است که البته در این زمینه هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی در بخش بین‌المللی دارد.

فرهادی همچنین در پایان گفت: امیدوارم جمعیت هلال‌احمر و مدیران اجرایی به برگزاری چنین همایش‌هایی به شکل جامع‌تر اقدام کنند و حتی همایش‌هایی با مشارکت نهادهای بین‌المللی و صلیب سرخ برگزار کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا