ستاد نانوتکنولوژی مدل مناسبی برای ایده های توسعه است

 سورنا ستاری روز سه شنبه در هفتمین همایش علوم شناختی در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی در سخنانی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش های دکتر خرازی رییس ستاد علوم شناختی معاونت علمی بعنوان یکی از تلاشگران عرصه این علوم، حضور امروزش در این همایش را در راستای اعلام آمادگی به منظور حمایت همه جانبه از این علوم جدید عنوان کرد.
وی با بیان اینکه، بر اساس دیتاهای به دست آمده در سال 2017 در بحث مقالات علمی حوزه نانوتکنولوژی رتبه پنجم را در دنیا داریم، افزود:این رشد علمی مدیون یک حرکت منسجم است.
ستاری با تاکید براینکه رشد در حوزه های علم و فناوری درابتدا نیازمند طراحی یک برنامه منسجم دانش آموزی است، افزود: ضمن اینکه این برنامه منسجم در حوزه دانشجویی و همچنین شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز وجود داشته باشد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور درادامه اظهارکرد:تا زمانی که سرمایه بخش خصوصی وارد حوزه پژوهش نشود، با پول دولتی نمی توانیم شاهد رشد در بخش های مختلف از جمله علم و فناوری باشیم.
وی ادامه داد: رشد علمی و رشد اقتصادی به یکدیگر وابسته هستند و پیگیری بحث اقتصاد دانش بنیان نیز در طول چند سال اخیر در راستای اتصال دانش و اقتصاد به یکدیگراست.
ستاری ضمن تاکید بر ورود هرچه بیشتر سرمایه بخش خصوصی به حوزه های دانش بنیان و استارتاپ ها به جای بازارهای کاذبی همچون ملک و دلار افزود: برخی از این استارتاپ ها به واسطه برخورداری از دانش و اراده جوانان با انگیزه ارزش های ده ها میلیون دلاری پیدا کرده است.
وی ادامه داد:معنی این اتفاقات ظهور اقتصاد جدیدی است که از تجهیزات فیزیکی آنچنانی مانند ملک و ساختمان و تجهیزات برخوردار نیست و سرمایه آنها مغز و اعتماد به نفس است.
وی با تاکید بر اینکه نوع مدیریت ما نیز بایستی دانش بنیان باشد، گفت: ستادهای معاونت به لحاظ سیستمی تجهیزات فیزیکی ندارند، این در صورتی است که در ابتدای شروع می توانستیم یک ساختمان شیک وسط تهران با آزمایشگاه بگیریم اما یک وقتی متوجه می شدیم بعنوان مثال با دو هزار نیرو هیچ اتفاقی را هم رقم نزدیم.
وی اظهارکرد: این در حال است که در حال حاضر ۱۰۰ پژوهشکده در حوزه نانو به همراه دانشجویان باانگیزه و رشته های جدیدی مانند علوم شناختی وجود دارند که با ستاد ما کار می کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه یکی از مشکلات حوزه علوم شناختی که رفع آن در حال پیگیری است، اعزام دانشجو به خارج به منظور توسعه و پیشرفت این حوزه عنوان کرد.
وی گفت: وضع فعلی ما در حوزه های بیوتکنولوڗی، آی تی، نانو خوب است، البته در حوزه علوم شناختی نیز که متاسفانه مقداری دیر شروع شد جهش اتفاق افتاده که تلفیق همه این علوم با یکدیگر آینده علم را رقم خواهند زد
وی با اشاره به گستردگی حوزه علو شناختی بعنوان یکی از علوم زیر مجموعه علوم انسانی و پزشکی، اظهار امیدواری کرد با حمایت های معاونت علمی و فناور رییس جمهور در آینده نزدیک شاهد هرچه شکوفاتر شدن این بخش در کشورمان باشیم.
هفتمین کنگره بین المللی علوم شناختی از دهم تا 14 اردیبهشت ماه در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا