نشست روسای نظام ایمنی کشورهای دارای نیروگاه هسته ای WWER در اصفهان آغاز شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، رآکتور WWER مجموعه‌ای از راکتورهای هسته‌ای از نوع آب‌سبک و آب فشرده ( Water-Water Energetic Reactor) است که توسط یک شرکت روسی طراحی و ساخته می‌شود. این رآکتور شامل مدل‌های مختلفی است که محدوده توان خروجی آنها از ۳۰۰ تا هزار و 700 مگاوات است. این مدل رآکتور در نیروگاه هسته‌ای بوشهر استفاده شده است.
این نشست به میزبانی مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور و در منطقه هسته ای اصفهان با حضور نمایندگان 12 کشور عضو مجمع نظام های ایمنی نیروگاه های هسته ای برگزار می شود. 
نشست رئیسان نظام ایمنی کشورهای دارنده نیروگاه هسته ای نوع WWER به مدت 2 روز تا 13 اردیبهشت ادامه می یابد.
اعضای این مجمع از ارمنستان، بلغارستان، جمهوری چک، چین، فنلاند، مجارستان، هند، ایران، روسیه، اسلواکی، اوکراین و آلمان هستند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به عنوان ناظر است.
در این نشست که برای نخستین بار به میزبانی نظام ایمنی هسته ای ایران برگزار می شود، نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز حضور دارد.
مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در اصفهان با اشاره به اهمیت میزبانی این نشست، گفت: این نشست برای اولین بار به میزبانی کشورمان برگزار می شود. 
اصغر زارعان افزود: این نشست که در راستای توسعه فعالیت های سازمان انرژی انجام می شود از دستاوردهای برجام است.
وی افزود: حضور کشورهای عضو نظام ایمنی کشورهای دارنده نیروگاه هسته ای در کشورمان که برای اولین بار و با حضور و مشارکت بیشترین تعداد از کشورهای عضو، نشانه تغییر رویکرد کشورهای هسته ای نسبت به ایران و نوید بخش آینده ای درخشان در زمینه های مختلف همکاری بویژه در امور مربوط به ایمنی هسته ای است.
ایجاد مجمع نظام های ایمنی نیروگاه های هسته ای ( WWER Regulators Forum) در سال 1993 از ابتکارهای مهم در زمینه توسعه نیروگاه های هسته ای نوع یاد شده است. 
هدف از تشکیل این مجمع، افزایش ایمنی و حفاظت در برابر اشعه در کشورهای عضو با استفاده از تجربه جمعی، تبادل اطلاعات و تقویت تلاش های مسئولان نظام ایمنی هسته ای کشورها از طریق بررسی و تبادل تجربه ها درباره مسائل و موضوع های مرتبط با ایمنی، بهبود سیاست ها و نیز شیوه های نظارتی است.
این مجمع بصورت دوره ای، نشست های سالانه خود را در یکی از کشورهای دارنده نیروگاه نوع WWER برگزار می کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا