کشف اسکلتهای 5 هزار ساله در تمدن دره رود سند

بر اساس گزارش منابع رسمی در منطقه هاریانا HARYANA  در کشور هندوستان ، به تازگی 4 اسکلت باستانی با قدمت 5 هزار سال در منطقه موسوم به تمدن هاراپا ( دره رود سند ) Harappan civilization کشف شده اند . این اسکلت ها در جریان بررسی ها و کاووش های باستان شناسی در یک گورستان باستانی واقع در روستای Rakhigarhi در شمال کشور هندوستان به دست آمده اند .

لازم به توضیح است که این اسکلت ها در بستری از لایه های خاک شنی کشف شده و در شرایط بسیار خوب و مطلوبی باقی مانده اند . این آثار توسط تیمی از پژوهشگران بین المللی با حضور باستان شناسان دانشگاه دکن  Deccan College ، موسسه باستان شناسی هاریانا Haryana Archaeology Department و دانشگاه ملی سئول Seoul National University از کشور کره جنوبی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و دانشمندان این پروژه در تلاش هستند تا از نمونه های سالم باقی مانده دی ان ای این اسکلت ها نمونه برداری کنند .

در همین زمینه نایلش جاد هاو Nilesh Jadhav معاون این پروژه تحقیقاتی در گفتگو با تریبون آو ایندیا The Tribune of India. اعلام کرد : " این اسکلت ها به دو مرد بالغ ، یک زن بالغ و یک کودک تعلق دارند . این آثار با کمک متخصصان این حوزه کشف شده و ما در تلاش هستیم تا دی ان ای آن ها را بازسازی کنیم . "

به گفته کارشناسان ، نتایج به دست آمده از این مطالعات می تواند باستان شناسان را در شناسائی و تشخیص مردم تمدن هاراپا که از قدیمی ترین مراکز تمدن شهرنشینی در جهان محسوب می شوند ، یاری کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا