تولید غشاهایی با کاربرد در جداسازی گاز

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،پژوهشگاه صنعت نفت سامانه ساخت غشای پیوسته را راه‌اندازی کرده است.

این محققان همچنین با دستیابی به دانش فنی فرمولاسیون غشاهای اولترافیلتراسیون، به امکان تولید رول‌های غشایی با عرض 50 سانتی‌متر و نرخ تولید 15 متر بر دقیقه دست یافتند.

غشاهای اولترافیلتراسیون تولیدشده به عنوان پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس، بیوراکتور غشایی و تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی و زیرلایه غشاهای جداسازی گاز کاربرد دارد.

اولین محصول فناورانه این طرح، ساخت اولین مدول بومی حلزونی 2521 در سیستم شیرین‌سازی آب (UF/RO) است که با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در قالب تفاهم‌نامه در حوزه فعالیت‌های غشایی انجام پذیرفته و چشم‌انداز ادامه این طرح، تولید غشا با عرض یک متر و ساخت ماژول صنعتی فیلتراسیون غشایی در ابعاد 8040 و 4040 است.

سامانه‌های غشایی دارای ویژگی‌های بارزی چون گزینش‌پذیری بالا، مصرف پایین انرژی، هزینه نصب و راه‌اندازی پایین، هزینه عملیاتی اندک و امکان ایجاد سطح بالا در حجم اندک هستند و علاوه بر این  نقش گسترده‌ای در بسیاری از صنایع مختلف برای جداسازی، تغلیظ، خالص‌سازی و یا فرآوری نهایی محصول تولیدی دارند.

فرآیندهای جداسازی گاز (GS)، میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، اسمز معکوس (RO) و تراوش تبخیری (PV) را می‌توان از جمله شناخته‌شده‌ترین حوزه‌های غشایی معرفی کرد که در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت و گاز کشور قابل استفاده هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا