جهش در فناوری تولید جعبه دنده

در سراسر دنیا حجم قابل توجهی از آلاینده های کربنی توسط خودروها تولید و روانه محیط زیست می شود. مدتهاست که ضرورت کاستن از این آلاینده ها احساس می شود و حالا خبر خوشحال کننده این است که تلاش برای طراحی متفاوت موتورهای احتراقی به دنیای خودروهای اسپرت هم کشیده شده و شاهد دستاوردهای جالب توجهی در این زمینه هستیم. کارشناسان بر این عقیده اند که برقی شدن سیستم موتوری کلید اصلی کاستن از حجم عظیم آلاینده های کربنی در جاده ها به شمار می آید.

دوگانه شدن یا همان هیبریدی شدن قلب تپنده خودروها و در واقع «موتور» خودروها جدای از عملکرد عالی و مؤثری که به همراه دارند، در تولید نسل بعدی جعبه دنده های کلاچ دوتایی ZF برای خودروهای اسپرت هم مورد توجه قرار می گیرند. تا پیش از این صحبت از جعبه دنده های 7 سرعته بود و حالا اوج هیجان را می توان در جعبه دنده های 8 سرعته دید، جایی که مفهوم جعبه دنده کلاچ دوتایی 8 سرعته (8DT) رنگ واقعیت می گیرد. البته ZF تنها یکی از چند برند معتبر جهانی در زمینه طراحی و تولید قطعات خودرو از جمله جعبه دنده محسوب می شود که توانسته با ارایه فناوریهای جدید در زمینه کلاچ دوتایی 8 سرعته توجه شرکتهای خودروساز سرشناسی نظیر کرایسلر و فیات را به خود جلب کند.

محققان صنعت خودروسازی تلاش کرده اند تا با در نظر گرفتن ساختارهای فنی متفاوت در خودروهای مختلف، جعبه دنده هیبریدی مناسبی طراحی کنند که با ایده جدید مطرح شده یعنی جعبه دنده هشت سرعته فاصله ای نداشته باشد. آنها حالا از این موفقیت و امکان استفاده از آن برای انواع سیستمهای حرکتی صحبت می کنند. نکته جالب توجه اینجاست که به رغم به کارگیری مدل هیبریدی، تغییر چندانی در ساختار و فضای مورد نیاز جعبه دنده صورت نگرفته و حتی می توان گفت نسل جدید جعبه دنده یعنی جعبه دنده کلاچ دوتایی 8 سرعته از حیث فضای اشغال شده در موتور با نسل قبلی (7DT) تفاوت چندانی ندارد. به بیان بسیار ساده می توان گفت افزایش تعداد دنده های سرعت از 7 به 8 تغییر محسوسی در مقیاس سیستم کلاچ به همراه ندارد. این تحول بنیادین در نسخه هیبریدی آن به معنای آن است که خودروهای مجهز به این فناوری در عین حال که کارایی حیرت انگیزی دارند، مقرون به صرفه هم هستند.

یکی از ویژگیهای چشمگیر فناوری جعبه دنده برقی کلاچ دوتایی استفاده از قابلیتهای موتور برقی آن است. موتور برقی جعبه دنده کلاچ دوتایی 8 سرعته قابلیت به کارگیری در مدیریت هیبریدی و واحد کنترل جعبه دنده را دارد و جالب اینکه حتی زمانی که خودرو با تکیه بر موتور احتراق داخلی حرکت می کند نیز می توان از این قابلیت استفاده کرد.

از یک واقعیت نمی توان چشم پوشید: تقاضا برای خودروهای برقی روز به روز در حال افزایش است. مشتریان محصولاتی می خواهند که راندمان بالایی داشته باشند، چه از حیث عملکرد و چه از بعد هزینه ها. این حجم عظیم تقاضا به ارایه مجموعه چشمگیری از فناوریهای نوین در عرصه خودروسازی منجر شده است. خودروهای هیبریدی برقی از جمله محصولاتی هستند که به نظر می رسد پاسخی مناسب برای تقاضاهای چشمگیری خواهند بود. آنها سوخت کمتری مصرف می کنند و معیارهای مربوط به مقابله با آلاینده های کربنی را هم پاسخگو هستند. این یعنی مشتریان راضی خواهند بود. این دسته از خودروها در توسعه حمل و نقل محلی و البته پاک تأثیرگذارند. آنها نه تنها عملکرد خوبی دارند بلکه مشتریان را از نظر برد حرکتی و راحتی در تردد راضی نگه می دارند. همزمان تعریف پیچیده تری برای ساختار سیستم محرکه نیز ارایه می شود پس باید منتظر خودروهایی بود که با محصولات سالهای اخیر تفاوتهایی خواهند داشت، محصولاتی که با تکیه بر جعبه دنده برقی کلاچ دوتایی و سایر فناوریهای پیشرفته دیگر راهی خیابانها می شوند. صحبت از خودروهای برقی تنها دیگر به معنای سیستمهای حرکتی نخواهد بود که سیستم موتوری دوگانه دارند بلکه این دوگانگی در اجزای پیچیده آنها از جمله جعبه دنده هم دیده خواهد شد.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Auto Tech Review فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا