طراحی دفاع ضد سونامی در ژاپن

کشور ژاپن به دلیل ساختار خاص محیطی و ویژگی های جغرافیائی خاصی  که دارد ، همواره توسط برخی عوامل طبیعی مانند سونامی و زلزله تهدید می شود . کاهش خطرات و آسیب های ناشی از  این بلایای طبیعی یکی از دغدغه های پژوهشگران و مقامات ژاپن به شمار می رود . به تازگی دانشمندان این کشور  موفق به ساخت و طراحی نوعی دفاع ساحلی در برابر سونامی شده اند . در این طرح ، دیواره هائی در داخل دریا نصب می شود که به طور خودکار و با استفاده از نیروی داخلی خود دریا قادر است در هنگام وقوع سونامی ، افزایش ارتفاع یافته و از قدرت و شدت تخریب امواج بکاهد . به گفته دانشمندان و طراحان این پروژه  ، این دیوارها به گونه ای طراحی شده اند که نیازی به ساخت پی و سکوی پایه برای آن ها وجود ندارد . پیش بینی می شود این دیوارها در برابر سونامی های سنگین و قدرتمند نیز قابل استفاده باشند .

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ناگویا Nagoya University در مرکز ژاپن با همکاری و مشارکت کمپانی هیتاچی Hitachi Zosen این سیستم را مورد آزمایش قرار داده و به گفته سخنگوی این طرح ، امکان استفاده از این سیستم دفاع سونامی وجود دارد .

سونامی به لرزش شدید آب دریا و امواج بلند و مرتفعی گفته می‌شود که در پی زمین ‌لرزه‌های زیر دریا پدید می‌آید . آبی که به لرزه در آمده به شکل موج‌های عظیم به کرانه‌ها رسیده و وارد مناطق ساحلی شده و ویرانی به بار می‌آورد . سونامی موقعی شروع می‌شود که حجم عظیمی از آب به سرعت مرتفع می‌شوند . این حرکت سریع می‌تواند در نتیجه یک زلزله زیرآبی رخ داده یا براثر لغزیدن صخره ، انفجار آتشفشانی و یا هر حادثه دیگری که انرژی زیادی تولید کند ،  ایجاد شود .