حوزه پسماند مستعد توسعه مشاغل سبز است

به گزارش سیناپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با یوشی هیروسکی وزیر مشاور وزارت محیط زیست ژاپن گفت: بهره مندی از تجارب، دانش و فناوری های نوین ژاپن در زمینه پسماندها برای ایران بسیار حائز اهمیت است زیرا به طور نمونه در زمینه پسماندهای الکترونیکی در حال حاضر فقط در زمینه گوشی های تلفن همراه حدود 50 میلیون گوشی در کشور در حال استفاده است و سالانه حدود 10 تا 15 میلیون گوشی باید مورد بازیافت قرار گیرد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه طی روزهای آینده برنامه سازمان حفاظت محیط زیست ایران در زمینه توسعه مشاغل سبز در هیات دولت طرح خواهد شد، اظهار کرد: مدیریت پسماند از جمله حوزه هایی است که می تواند زمینه ساز مشاغل سبز در کشور باشد از این رو ایران آماده گسترش همکاری ها در این زمینه و در بخش های مختلف همچون سیاست گذاری، آموزش های تخصصی، عمومی و اجرا است.

وی با ابراز خرسندی از توسعه همکاری های محیط زیستی میان ایران و ژاپن پساز ملاقات نخست رئیس جمهوری یازدهم و نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس سران در سازمان ملل، گفت: نتایج مثبت اجرایی شدن تفاهم نامه نخست همکاری های محیط زیستی میان ایران و ژاپن، همچنین سابقه و نتایج همکاری های خوب میان ایران و ژاپن و جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) از جمله همکاری در زمینه احیای تالاب انزلی و اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی در این تالاب، اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در مناطق ساحلی جنوب کشور با پایلوت استان هرمزگان، همکاری های خوب صورت گرفته با مشارکت سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه منجر به ادامه این همکاری ها در سایر زمینه ها شد.

معاون رییس جمهوری، همکاری و آموزش کشاورزان برای اصلاح و تغییر الگوی کشت و آبیاری و ترویج مدل های سازگار با تغییر اقلیم در حاشیه دریاچه ارومیه را از جمله دستاوردهای همکاری های گذشته میان ایران و ژاپن، با مشارکت سازمان ملل برشمرد و افزود: خوشبختانه شاهد شروع مرحله سوم آموزش کشاورزان برای اصلاح و تغییر الگوی کشت و آبیاری و ترویج مدل های سازگار با تغییر اقلیم هستیم که با احتساب 90 روستای آموزش دیده تاکنون، در نهایت منجر به ترویج این الگوها در 110 روستای کشور خواهد شد.

*** آلودگی هوا و گرد و غبار از جمله محورهای مهم همکاری ایران و ژاپن

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت موضوعات محیط زیستی همچون آلودگی هوا و گرد و غبار برای ایران و با اشاره به برنامه های در حال اجرای دولت یازدهم در تهران و هفت کلانشهر دیگر کشور به منظور مقابله با آلودگی هوا، تصریح کرد: ایران بسیار مایل است تا طی همکاری مشترک با ژاپن از تجارب، دانش و فناوری های نوین این کشور در این موضوعات و در زمینه های مختلف همچون آنالیز سیاست ها و سنجش میزان تاثیرگذاری آن ها، تجیهز آزمایشگاه ها و فناوری ها در این زمینه بهره گیرد.

ابتکار ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، طرح جامع و بسیار خوبی برای پایش آب، خاک و هوا تهیه و تدوین کرده است که می تواند با توجه به شرایط خاص تهران به لحاظ تراکم جمعیتی، صنعتی، شهری و خودرو، همچنین چالش های محیط زیستی بسیار این استان به عنوان پایلوت همکاری در این حوزه انتخاب شود.

معاون رئیس جمهوری اشاره ای به تلاش های ایران برای ایجاد عزم بین المللی در زمینه مقابله با گرد و غبار داشت و گفت: پیرو این تلاش ها، سه قطعنامه بین المللی در زمینه ضرورت مقابله با گرد و غبار به تصویب رسید و مقرر شد اجلاس بین المللی گرد و غبار در ایران برگزار شود که این اجلاس همزمان با 12 تا 14 تیرماه به میزبانی تهران برگزار می شود و ایران با توجه به تجارب ژاپن در این زمینه، خواستار حمایت و حضور موثر و قدرتمند ژاپن در این اجلاس و همکاری با ایران در زمینه مقابله با طوفان های گرد و غبار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، همکاری در زمینه شناسایی دقیق و مدیریت کانون ها، سنجش، اندازه گیری و پیش بینی توفان ها را برخی از زمینه های مشترک همکاری میان ایران و ژاپن در حوزه گرد و غبار برشمرد و افزود: با توجه به نقش سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دبیرخانه ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در ایران و نقش این سازمان در ایجاد هماهنگی میان دستگاه های مسوول در این حوزه، همکاری ایران و ژاپن می تواند بسیار موثر باشد.

ابتکار ادامه داد: با توجه به شرایط مشابه ژاپن و تاثیر توفان های گرد و غباری ناشی از کشورهایی همچون چین و مغولستان در ژاپن، همچنین تجربه موفق کشور ژاپن، حداقل خواسته ما در این زمینه، اشتراک تجارب، برنامه ها، دانش و فناوری ها است اما امیدواریم ژاپن در نقش بسیار پررنگ تری همکاری خود با ایران برای مقابله با توفان های گرد و غبار را پیگیری کند.

*** آغاز همکاری ایران و ژاپن در زمینه گرد و غبار از اردیبهشت ماه

ابتکار با اشاره به صحبت های مطرح شده در این جلسه مبنی بر اعزام هیات کارشناسی مشترک ایران و ژاپن در روز دوشنبه 11 اردیبهشت برای مکان یابی تجهیزات بسیار نوین پایش و مانیتورینگ گرد و غبار که قادر به سنجش ضخامت، قطر، صنعتی بودن یا زمینی بودن و بسیاری دیگر از پارامترهای ذرات گرد و غبار است، خواستار گسترش این همکاری ها برای شکل گیری شبکه منطقه ای پایش گرد و غبار در کشورهای همسایه ایران شد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: تجربه موفق ژاپن در تشکیل این شبکه منطقه ای برای کشورهای همسایه خود که در شکل گیری توفان های گرد و غباری ژاپن موثر بودند، می تواند برای ایران نیز با توجه به ابعاد منطقه ای توفان های گرد و غبار در کشور بسیار موثر باشد.

*** ابراز تمایل ایران به همکاری در خصوص اجرایی شدن کنوانسیون میناماتا

وی در پاسخ به صحبت های وزیر مشاور در امور محیط زیست ژاپن در خصوص کنوانسیون میناماتا (جیوه)، اظهار کرد: ایران سه سال پیش به عنوان پنجمین کشور جهان، به دلیل اهمیت موضوع جیوه به این کنوانسیون پیوست و مایل است در زمینه اجرایی شدن این کنوانسیون مهم نیز همکاری داشته باشد.

ابتکار، یکی از زمینه های مهم همکاری میان ایران و ژاپن را مدیریت پسماند برشمرد و خواستار شکل گیری کارگروه مشترکی میان دو کشور برای بررسی این موضوع در ابعاد مختلف همچون تولید انرژی از زباله، ساماندهی و مدیریت پسماندهای صنعتی، خانگی و الکترونیکی، همچنین در نظر گرفتن مبحث مهم اقتصاد دوار و بازیافت در مبحث پسماند شد.

*** مدال های المپیک تابستانی 2020 از مواد قابل بازیافت تهیه می شود

بنابراین گزارش، یوشی هیروسکی وزیر مشاور در امور محیط زیست ژاپن ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط و همکاری های محیط زیستی میان ایران و ژاپن، گفت: نتایج بسیار خوب تفاهم نامه نخست منجر به تقویت روابط و شکل گیری همکاری های بیشتر میان دو کشور شد.

وزیر مشاور وزارت محیط زیست ژاپن خاطرنشان کرد: موضوعاتی همچون اقتصاد سبز، مدیریت پسماند به ویژه پسماندهای صنعتی و الکترونیکی، مقابله با آلودگی هوا و گرد و غبار به دلیل اهمیت بسیار زیاد، زمینه های خوبی برای همکاری دو جانبه هستند.

وی با اشاره به میزبانی ژاپن برای بازی های المپیک تابستانی در سال 2020 ، گفت: در تلاش هستیم تا به دلیل اهمیت موضوع پسماند و بازیافت، بتوانیم در بخش های مختلف المپیک، توجه همگان را به این موضوع جلب کنیم و از این رو می خواهیم مدال ها و بسیاری دیگر از ملزومات این المپیک را با استفاده از فناوری های نوین از مواد قابل بازیافت تهیه کنیم.

هیروسکی ضمن یادآوری درگیری کشورش با بیماری میناماتا ( بیماری ناشی از جیوه) طی سال های گذشته و آثار و عوارض این بیماری در بخش های مختلف بهداشتی، سلامت، اجتماع و اقتصاد که منجر به شکل گیری کنوانسیونی جهانی به همین نام شد، اظهار کرد: در حال حاضر 42 کشور جهان به این کنوانسیون پیوسته اند در صورتی که تعداد اعضا به 50 کشور برسد، قوانین آن در سراسر جهان لازم الاجرا خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوع، خواستار همکاری ایران در زمینه افزایش کشورهای عضو و لازم الاجرا شدن آن هستیم.

وزیر مشاور وزارت محیط زیست ژاپن اجرایی شدن توافق پاریس در خصوص مقابله با تغییرات آب و هوایی و به طور کلی موضوع تغییر اقلیم و گرمایش زمین را از دیگر موضوعات مورد علاقه ژاپن برای همکاری میان دو کشور برشمرد و افزود: در زمینه مقابله با توفان های گرد و غبار نیز ژاپن آمادگی دارد تا تجارب، دانش و فناوری های خود در این زمینه را با ایران به اشتراک بگذارد.

یوشی هیروسکی وزیر مشاور در امور محیط زیست ژاپن با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل محیط زیست و گسترش همکاری های محیط زیستی دو کشور گفت و گو کردند بعد از آن تفاهم نامه همکاری دو کشور میان این دو به امضا رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا