ادعای قالیباف درمورد گرد و غبار اهواز درست نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار عصر روز شنبه در حاشیه مراسم امضای یادداشت همکاری زیست محیطی ایران و ژاپن در جمع خبرنگاران در اشاره به اظهارات محمدباقر قالیباف، افزود: اقدامات خوبی در استان خوزستان صورت گرفته است از جمله این که بنزین و گازوئیل یورو4 در اهواز، خرمشهر و آبادان توزیع می ‌شود.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم نیروگاه رامین گازسوز نیز شد و فاز دوم طرح آماج (جمع آوری گازهای فلر) هم به زودی در یازدهمین سفرم به خوزستان به بهره‌ برداری می‌ رسد.
وی با اشاره به این که تالاب هورالعظیم یکی از کانون ‌های مهم گرد و غبار خوزستان بود، اظهار کرد: در سال 92 شرکت‌ های نفتی هورالعظیم را خشک کرده بودند ولی با مذاکره، رایزنی، مکاتبه و پافشاری از اواسط سال 93 دایک و دریچه‌ های مرزی به روی هورالعظیم باز شد و تا کنون 4.5 میلیارد متر مکعب آب از کرخه وارد هورالعظیم و بیش از 78 درصد این تالاب احیا شده است بنابراین یکی از کانون‌های مهم گرد و غبار خوزستان محو شد.
ابتکار درباره اقدامات اجرایی سازمان جنگل‌ها به منظور مقابله با گرد و غبار خوزستان هم اظهار کرد: در سال 94 سازمان جنگل‌ ها هشت هزار هکتار از طرح کاشت نهال و مالچ پاشی را اجرا کرد، همچنین از بهمن ماه سال 95 تاکنون در بیش از سه هزار هکتار دیگر پخش سیلاب و کاشت نهال انجام شده است.

 توافق ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار محقق شد
معاون رئیس جمهوری به از سرگیری همکاری‌ های ایران و عراق در موضوع مقابله با گرد و غبار نیز اشاره کرد و گفت: بعد از سه سال و نیم پیگیری با دولت عراق در زمینه مقابله با گرد و غبار به تفاهم رسیدیم، با آرامش و ثباتی که در دولت و کشور عراق ایجاد شد، حدود سه ماه پیش اعلام کردند که می ‌توانند تفاهم ‌نامه موجود در زمینه مقابله با گرد و غبار را اجرایی کنند.
وی افزود: عراق موافقت کرد که ایران یک مزرعه آموزشی 200 هکتاری برای کاشت نهال و آموزش روش‌ های فنی مقابله با گرد و غبار در این کشور راه اندازی کند تا یک مرکز منطقه ‌ای برای آموزش و توان‌ افزایی در موضوع گرد و غبار ایجاد شود، آخرین مرحله توافق با کشور عراق در این زمینه در حال انجام است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه گرد و غبار در ابعاد بین‌المللی اظهار کرد:‌ ایران در این دوره پرچمدار جریان مقابله با گرد و غبار بوده است و توانسته‌ ایم در سازمان ملل چهار قطعنامه مقابله با گرد و غبار ایجاد کنیم.
وی گفت: در حال حاضر همکاری‌ های منطقه ‌ای نیز در این زمینه از طریق سازمان جهانی هواشناسی انجام می ‌شود، علاوه بر این اولین اجلاس سازمان ملل در موضوع گرد و غبار 12 تا 14 تیرماه سال 96 در تهران برگزار خواهد شد.

 با هیچ خودروسازی مماشات نداریم 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر خطوط تولید خودرو به طور منظم کنترل و بازرسی می ‌شود، تاکید کرد: سال گذشته حداقل 15 نوع خودرو به دلیل عدم انطباق با استانداردهای یورو4 شماره گذاری نشد، این روند ادامه دارد و به طور مرتب خطوط تولید خودروها را کنترل می ‌کنیم و هر جا انطباق با استاندارد یورو4 نباشد، خودرو مجوز شماره‌ گذاری نمی ‌گیرد در این مساله اصلا مماشات نمی ‌کنیم و با هیچ خودروسازی شوخی نداریم.
وی گفت: برنامه دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا بارها اعلام شده است و دولت از سال 92 مصوباتی را برای کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور به اجرا درآورد.
وی با بیان اینکه از جمله مهمترین این مصوبات حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو4 بوده است، اظهار کرد: معاون اول رییس جمهوری در اولین مناظره اعلام کرد در 40 شهر کشور بنزین یورو4 توزیع می‌ شود که اتفاق بزرگی است، حذف بنزین پتروشیمی باعث می‌ شود میزان بنزن در کلانشهرها از حدود بسیار بالا و خطرناک که چندین برابر حد مجاز بود، به نزدیک حد مجاز برسد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که در گذشته میزان بنزن در برخی شهرها 1000 برابر حد مجاز و در برخی شهرها 400 برابر حد مجاز بود، گفت: اکنون به علت توزیع بنزین پتروشیمی، میزان بنزن به نزدیک حد مجاز رسیده است، علاوه بر این دولت یازدهم برای کیفی ‌سازی و ارتقای استانداردها تلاش کرده است.
ابتکار با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد هر سه ماه یکبار بنزین را از جایگاه‌ های سوخت نمونه ‌برداری می‌ کند، افزود: هر چند ماه یکبار هوای کلانشهرها در بحث آلاینده‌های حلقوی نمونه ‌برداری می ‌شود، سایر آلاینده‌ها نیز به صورت برخط و لحظه‌ای پایش می‌ شوند.

وی با بیان این که تجهیزات و دستگاه‌های اندازه گیری در کشور فعال و تنظیم شده هستند، گفت: برخلاف دوران گذشته که نصف این دستگاه‌ ها تعطیل بود، اکنون این تجهیزات فعال هستند، حدود 200 دستگاه در کل کشور برای پایش لحظه‌ ای آلاینده‌ها وجود دارد که تعداد آنها رو به افزایش است، تلاش می‌ کنیم هم تعداد و هم کیفیت کار این دستگاه‌ها را ارتقا دهیم. 

 ارتقای کیفیت بنزین و خودرو به یورو4 باید در سال 86 انجام می شد 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که علاوه بر بنزین، ارتقای کیفیت خودروها را نیز اجرا کرده ایم گفت: از سال 93 استاندارد خودروهای تولیدی ایران به یورو4 ارتقاء یافت، البته قرار بود این اتفاقات در سال 86 رخ دهد، بر اساس برنامه دولت اصلاحات ارتقای بنزین و خودرو به یورو4 باید در سال 86 محقق می ‌شد ولی این اتفاق نیفتاد تا سال 93 که با اراده دولت یازدهم این اتفاق مهم رقم خورد.
ابتکار با اشاره به این که از نیمسال دوم سال 95 تحول بزرگی در تولید موتورسیکلت‌ های ایران رخ داده است، گفت: در این مقطع موتور کاربراتوری به موتور انژکتوری تبدیل شد و در مرحله بعد موتورهای برقی در دستور کار ما قرار دارد، علاوه بر این دولت یازدهم توجه خوبی به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کرده است، بر اساس آمار در این دوره بیش از 910 هزار خودروی فرسوده در سراسر کشور از رده خارج شد.
وی افزود: در حال حاضر روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به این صورت است که مراکز بازیافت خودرو وجود دارد و به طور مکانیزه و با دوربین کار می ‌کنند از این رو این مراکز به طور مرتب کنترل می‌ شوند، همچنین اجرای طرح از رده خارج کردن تاکسی‌ های فرسوده از اقدامات مهم دولت است که با ارائه تسهیلات به دارندگان تاکسی انجام می ‌شود.

حذف سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم در حوزه محیط زیست کاهش و حذف مازوت از نیروگاه‌ها است، گفت: در سال 92، 45 درصد سوخت نیروگاه‌های ایران، مازوت بود، این در حالی است که مازوت اصلا سوخت محسوب نمی ‌شود بلکه یک ترکیب فوق‌ العاده خطرناک دارای فلزات سنگین مثل وانادیوم است.
وی افزود: در سال 95 مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به هشت درصد رسید، در سال 96 نیز اعلام کردیم که نیروگاه‌ها نباید به هیچ عنوان از مازوت استفاده کنند.

 حل مشکل آلودگی هوا یک شبه امکان پذیر نیست 
ابتکار در ادامه به کاهش روزهای آلوده در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار در سال 95 تعداد روزهای سالم و پاک نسبت به سال 92، هر ساله‌ 25 تا 30 روز بیشتر شده بود و اکنون به 72 روز رسیده است، طرح‌های کاهش آلودگی هوا به ‌تدریج و پله پله نتیجه می ‌دهد، یک شبه نمی‌ توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد چون 6 میلیون و 800 هزار خودرو و سه میلیون موتور سیکلت در تهران تردد می‌ کنند.
وی با اشاره به این که تعداد روزهای سالم و پاک اصفهان در سال 95 نسبت به سال 92 سه برابر شد، گفت: شیراز در سال 95 حتی یک روز ناسالم نداشت، تعداد روزهای سالم و پاک کرج نیز حدود 70 درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت گرد و غبار و آلودگی هوای شهر اهواز اظهار کرد: آمار 10 ساله گرد و غبار اهواز نشان می ‌دهد طی دو سال اخیر تعداد روزها و ساعت ‌هایی که گرد و غبار شدید داشتیم، رو به کاهش بوده است البته در خوزستان و سایر استان‌ها با منشاء خارجی گرد و غبار مواجه هستیم، 70 درصد گرد و غبار ایران از منشاء های خارجی در عراق، عربستان و مرز سوریه و اردن است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا