بیماری فشار خون با مصرف غذاهای آماده

مطالعاتی در مورد تغذیه دانشجویان که به تازگی توسط پژوهشگران فارغ التحصیل دانشگاه پزشکی دوکناس سنگاپور انجام شد برای اولین بار ارتباط بین فشارخون بالا و غذاهای آماده را نشان داد. یافته‌های جدید در مورد عادت‌های غلط رژیم غذایی می‌توانند سطح آگاهی مردم را از اثرات مصرف غذاهای پرکالری و پرنمک را بالا ببرند تا در مصرف مواد غذایی آماده و فوری انتخاب بهتری داشته باشند و به این ترتیب میزان فشار خون را کنترل کنند.

در سطح جهان، فشار خون بالا یا پرفشاری، یکی از عواملی است که منجر به مرگ مرتبط با بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند افراد جوانی که فشارخون اولیه بالا دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های فشارخون در سال‌های بعدی هستند. خوردن وعده‌های غذایی در رستوران‌ها و مراکز فست‌فود به طور کلی باعث جذب بیشتر کالری، چربی اشباع و نمک می‌شود که به نظر می رسد این الگوهای غذایی باعث افزایش فشار خون شوند. پروفسور تزیین  جعفر از دانشگاه دوکناسمطالعه‌ای طراحی کرد تا رفتارهایی را که در ارتباط با بیماری فشارخون در جمعیت جوان جنوب شرقی آسیا هستند را ارزیابی کند. تیم تحقیقاتی او 501 فرد در محدوده سنی 18 تا 40 سال در سنگاپور را انتخاب کردند و اطلاعاتی راجع به فشارخون، شاخص توده بدن و شیوه زندگی آنها مثل تعداد وعده‌های غذایی بیرون از خانه و سطح فعالیت بدنی آنها را جمع آوری کردند. سپس ارتباط این داده ها را با پرفشاری خون در آنها تعیین کردند.

با استفاده از آنالیزهای آماری، تیم تحقیقاتی 27.4 درصد سابقه پرفشاری را در کل جمعیت مردان مورد مطالعه نشان دادند که 38 درصد از این افراد در هفته بیش از 12 بار وعده غذایی بیرون از خانه داشتند. در نظر گرفتن تفکیک جنسیتی در این مطالعه نشان داد که پرفشاری در مردان بیش از زنان است و علت فشار خون بالا یا سابقه فشارخون بالا در این افراد می‌تواند احتمالا به علت مصرف زیاد وعده غذای آماده در طول هفته، داشتن شاخص توده بدن بالا و فعالیت‌های فیزیکی کم و مصرف سیگار باشد. یافته‌های جدید در این مطالعه می‌تواند رابطه بین فشارخون بالا و مصرف غذای بیرون را نشان دهد. مساله بسیار پر اهمیت، این است که خوردن حتی یک وعده غذای بیرون، فشار خون را تا 6 درصد افزایش می‌دهد. دکتر جعفر در رابطه با این تحقیقات گفت: « زمانیکه در آمریکا و ژاپن مطالعاتی در مورد رفتارهای مرتبط با افزایش فشار خون انجام می‌گرفت، گروه تحقیقاتی بررسی‌های اندکی هم در جمعیت جنوب شرقی آسیا انجام دادند و این مطالعات جز خدمات سلامتی و برنامه‌های مدیریتی دوکناس نبود».

مطالعات انجام شده درمورد شیوه های رایج زندگی مرتبط با سابقه پرفشاری و بیماری فشار خون نشان داد که این شیوه های رایج  در بین جوانان آسیایی، به طور بالقوه  قابل اصلاح است و نتایج به دست آمده در این تحقیق می‌تواند به صورت توصیه‌های پزشکی برای اصلاح رفتار افرادی که سابقه فشارخون دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق بیانات گروه تحقیقاتی، پزشکان می‌توانند با توصیه جوانان به تغییر شیوه زندگی خود مقدار نمک و چربی آنها را  تنظیم کنند. پزشکان همچنین می توانند با تذکر به مردان جوانی که در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون هستند آگاهی آنها را نسبت به شرایط ابتلا افزایش دهند.

جعفر توضیح می‌دهد: «مطالعات آتی باید اثرات اصلاح شیوه زندگی را برای تغییر مقدار فشار خون در جمعیت‌هایی پرفشار شناخته شده در این تحقیق بررسی کنند. گروه تحقیقاتی ما تصمیم دارد مطالعات مداخله‌ای برای پیشگیری از بیماری فشارخون در میان جوانان سنگاپوری را ادامه دهد.»

در سراسر روز فشارخون انسان لحظه به لحظه تغییر می‌کند. به عنوان مثال موقع خواب کمتر شده و هنگام ورزش افزایش می‌یابد و این یک واکنشی طبیعی است. همزمان با رشد و بالارفتن سن هرکس، مقدار فشارخون هم تغییر می‌کند. این تغییرات، نمایشگر نوسانات گسترده و طبیعی هستند. اگر فقط یک بار فشار کسی را بگیرند و میزان آن بیشتر از حد معمول گروه سنی‌اش باشد، لزوما به این معنی نیست که دچار پرفشاری خون است و باید آن را دوباره اندازه گرفت. چنانچه مجددا حد فشار بیش از اقتضای سن وی باشد، شاید بتوان گفت که به پرفشارخون دچار است.

گاهی بیماری‌های دیگر همچون امراض کلیوی یا برآمدگی غده فوق کلیوی یا برخی داروها به پیدایی این بیماری می‌انجامند. این مرض همانند سایر امراض ممکن است بر اثر بد کار کردن بخش یا اندامی از بدن اتفاق بیافتد. به طور مثال اگر کلیه‌ها یا غدد فوق کلیوی (که در بالای کلیه ها واقع شده اند) خوب کار نکنند، احتمالا با وارد کردن موادی به داخل جریان خون، زنجیره ای از عوارض شیمیایی را به وجود می‌آورند که امکان دارد سبب افزایش فشارخون شود. چنانچه درمان بیماریِ دیگر موفقیت آمیز باشد و یا کاملا ریشه کن گردد، معمولا فشارخون نیز به حالت اولش برمی‌گردد.

 

داروهایی نظیر «آمفتامین»ها یا  قرص‌های مربوط به برنامه غذایی (رژیمی) در بیشتر شدن مقدار فشارخون بی‌تاثیر نیستند و از این رو نباید آنها را بدون اجازه پزشک مصرف کرد. پزشکان به این نتیجه رسیده اند که قرص های ضد بارداری نیز می‌توانند در برخی زنان موجب فزونی فشارخون شوند. چنانچه شخصی دارای اضافه وزن بوده و یا سابقه فشار خون بالا در خانواده‌‌اش وجود داشته باشد ، غالبا درگیر این بیماری خواهد شد. متداول‌ترین شکل ازدیاد فشارخون، «پرفشاری خون اولیه یا ذاتی» با علت ناشناخته نامیده می‌شود.

 

علایم و درمان فشار خون بالا

 در بیشتر افراد با فشار خون بالا علائمی وجود دارد. در جوانان با فشار خون بالا سردرد، تاری دید ، تپش قلب ، خستگی زودرس و خونریزی بینی از علائم این بیماری است.

درمان فشار خون بالا شامل درمان غیر دارویی،  تغییر شیوه‌های زندگی و درمان دارویی است. کاهش وزن اغلب در کاهش فشار خون موثر واقع می‌شود. برای افرادی که دارای وزنی بیشتر از 10 درصد وزن ایده ال هستند کاهش وزن ممکن است در کاهش فشار خون خفیف به نرمال موثر باشد. همچنین تمرین‌های ورزشی منظم می‌تواند به کاهش وزن و استرس کمک کند. بعضی از متخصصان فکر می‌کنند که ورزش‌های آیروبیک ملایم و منظم می‌تواند فشار خون را 10 میلی متر جیوه کاهش دهد آنها همچنین بر این باورند که اجتناب از مصرف بیش از حد نمک ممکن است فشار خون را بین 2.6 تا 4.9 میلی متر جیوه کاهش دهد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا