مردم به کمک محققان اقلیم شناسی می روند

یک صد سال پیش، تور سی. فریز (Thore C. Feries) گیاه شناس سوئدی مطالعه ای را در مورد زمان ذوب برف و فنولوژی گیاهان در منطقه (فعلی) پارک ملی آبیسکو انجام داد. در مدت 3 سال تحقیقات در امتداد کوه Nuolja، وی بالغ بر 150 بار مسیر این کوه را طی کرد. وی در آن زمان نمی دانست که نتایج مطالعه وی، یکصد سال بعد چقدر اهمیت پیدا می کند.

اکنون نوبت به محققان مرکز تحقیقات تأثیرات آب و هوایی (CIRC) رسیده است تا در پروژه علم شهروندی، نتایج تحقیقات اصلی فریز را بار دیگر تکرار کنند.

نتایج تحقیقات نشان می دهند که طی یک قرن گذشته، منطقه آبیسکو با افزایش 1.5 درجه سانتیگراد در حرارت سالیانه مواجه شده است که منجر به ذوب مقادیر قابل توجهی از (لایه ضخیم یخی) پرمافراست (permafrost) شده است.

محققان CIRC برای انجام این پروژه، حدود 500 هزار کرون سوئد از شورای پژوهش این کشور دریافت خواهند کرد. این کمک مالی، نخستین نمونه در نوع خود برای انجام یک پروژه علم شهروندی (citizen science) در این دانشگاه محسوب می شود.

در این پروژه، مطالعه انجام شده توسط فریز در منطقه آبیسکو تکرار می شود تا محققان بتوانند نشانه های آشکار تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین را مشاهده کنند.

محققان CIRC با همکاری ایستگاه تحقیقات علمی آبیسکو، شبکه فنولوژی سوئد و مرکز Naturum Abisko، مطالعه قبلی را در سه سال آینده تکرار خواهند کرد. افراد شرکت کننده در پروژه علم شهروندی نیز اقدام به جمع آوری اطلاعات از 20 گونه گیاهی کلیدی در منطقه آبیسکو خواهند کرد.

کیت لارسون، سرپرست این پروژه و مدیر CIRC در دانشکده اکولوژی و علوم محیط زیست دانشگاه اومئو (Umea) تأکید کرد: این یک فرصت مغتنم برای مشارکت دادن مردم در تحقیقات علمی است. هدف از این پروژه، تعامل با بازدیدکنندگان منطقه آبیسکو، همراه کردن آنها در یک پروژه تحقیقاتی و آموزش دادن به آنها درخصوص انجام تحقیقات آب و هوایی است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا