آسم و بیقراری کودکان

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، شیوع آسم به عنوان نوعی بیماری تنفسی در سنین کودکی بیشتر از سایر دوران زندگی است، شیوع آن در دوران نوجوانی کمتر می شود و سپس در سنین بالاتر مقداری افزایش می یابد.

جواد موسوی اظهار کرد که اساسا بیقراری کودکان نتیجه عواملی از جمله عصبی بودن، احساس ناامنی، تنبیه و خشونت و عدم توجه و محبت است، اما مشکلات جسمی از جمله آسم هم می تواند سبب این موضوع شود.

وی گفت: سرفه، خلط، تنگی نفس، خس خس سینه و گاهی درد سینه از جمله علائم بیماری آسم است که والدین باید مراقب این علائم در کودکان خود باشند.

موسوی با اشاره به آلودگی هوا به عنوان یک عامل احتمالی افزود: آلودگی هوا در ایجاد آسم نقشی ندارد و به همین دلیل این بیماری در شهرهای بزرگ و کوچک کشور ما تقریبا به یک اندازه بروز می کند. شیوع بیماری آسم در زنان و مردان هم تفاوت چندانی ندارد.

وی گفت: هرچند آمار دقیقی از مبتلایان به آسم در کشور وجود ندارد، اما به نظر می رسد که تعداد مبتلایان در ایران نزدیک به آمریکا و کشورهای اروپایی باشد، اما این بیماری در استرالیا خیلی شایع تر است.

فوق تخصص ریه با اشاره به این که آسم بیماری قابل درمان است، گفت: سردی هوا سبب تشدید وضعیت مبتلایان می شود اما آنان با استفاده از ماسک و پوشاک مناسب می توانند به امور خود در داخل و خارج از منزل بپردازند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: معمولا اوایل صبح هوا مقداری سردتر از سایر ساعات روز است و ممکن است این بیماری در این موقع روز تشدید شود.

وی بر تاکید بر ضرورت پرهیز از مصرف سیگار گفت: عوامل ژنتیک و سیگار از مهمترین عوامل مهم ایجاد یا تشدید کننده بیماری آسم هستند.

جواد موسوی بیان کرد: آلودگی داخل منزل هم در تشدید علائم این بیماری نقش دارد. در صورتی که دود و بوی غذای حاصل از پخت و پز وارد منزل شود، می تواند به ایجاد یا تشدید بروز علائم بیماری منجر شود.

** آسمی ها از مصرف تنقلات پرهیز کنند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تاثیر مصرف تنقلات بر تشدید بیماری آسم اشاره کرد و گفت: هرچند مصرف تنقلات مانند آجیل برای بسیاری از بیماری ها مفید است اما مصرف انها می توانند سبب تشدید این بیماری شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف برخی غذاها سبب بدتر شدن این بیماری می شود، گفت: بیماران باید از مصرف غذاهایی که دارای مواد افزودنی است مانند چیپس و پفک خودداری کنند.

فوق تخصص ریه افزود: در مناطقی که گل و گیاه فراوان هستند وضعیت بیمار بدتر می شود و بسیاری از بیماران زمانی که از تهران به مناطق شمالی مسافرت می کنند، وضعیت جسمی شان بدتر می شود.

جواد موسوی در مورد ورزش مبتلایان نیز گفت: هر چند در حالت کلی منعی برای ورزش مبتلایان به آسم وجود ندارد، اما آنان از ورزش هایی مانند اسکی و اسکواش منع شده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا