سیستم ایمنی بدن خود را بهتر بشناسیم

ایمنی شناسی یا ایمونولوژی (Immunology) یکی از شاخه های زیست پزشکی است که به بررسی انواع واکنش ایمنی جانداران در برابر آنتی ژن های بیگانه و روند ایجاد مصونیت در برابر عوامل بیماری زا می پردازد.

علم ایمونولوژی نوین مدیون تحقیقات ادوارد جنر، پزشک و دانشمند انگلیسی است که موفق به کشف نخستین نمونه موفق واکسن (آبله) در سال 1796 شد.

ایمنی درمانی (immunotherapy)

به گزارش سیناپرس، روش های مختلف درمانی از جمله جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی دارای عوارض جانبی متعددی هستند که در برخی موارد منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.

اما ایمونوتراپی، درمانی است که از بخش های خاصی از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری های مختلف از جمله سرطان استفاده می کند؛ این کار از طریق تقویت سیستم ایمنی به صورت کلی، یا کمک به تمرین دادن سیستم ایمنی برای حمله به سلول های سرطانی به صورت مشخص  انجام می شود.

ایمونوتراپی که برخی اوقات بیوتراپی (biotherapy) یا درمان بیولوژیکی گفته می شود، شامل این موارد است:

  • تحریک سیستم ایمنی برای کار سخت تر یا هوشمندانه تر برای حمله به سلول های سرطانی
  • فراهم کردن اجزایی برای سیستم ایمنی بدن، مانند پروتئین های سیستم ایمنی مصنوعی

روزی برای افزایش آگاهی عمومی

باوجود علاقه عمومی به موضوعات مرتبط با سلامت، افراد فاقد زمینه های علمی از درک نتایج تحقیقات در حوزه ایمونولوژی محروم هستند؛ در عین حال، دانشمندان نیز تمایل چندانی به انتقال دانش به مخاطبان خارج از محیط های علمی ندارند.

یکی از اهداف نامگذاری یک روز خاص به نام روز ایمونولوژی (DoI)، ایجاد پل ارتباطی میان درک رو به رشد از سیستم ایمنی بدن و افزایش آگاهی عمومی است که به ارتقاء سلامت و رفاه مردم کمک می کند.

به عنوان مثال، ایمونولوژیست های ژاپنی در روز ایمونولوژی (DoI 2008)، فعالیت هایی برای عموم مردم و دانش آموزان دبیرستانی را در دستور کار خود قرار دادند. انجمن ایمونولوژی ژاپن یک کتاب سرگرم کننده و آموزشی در زمینه ایمونولوژی برای کودکان منتشر کرد.

در روز ایمونولوژی سه سال بعد (DoI 2011)، یک نمایشگاه مجازی (www.insideimmunity.org) توسط فدراسیون اروپایی انجمن های ایمونولوژی (EFIS) برای افزایش آگاهی عمومی برگزار شد. در سال 2012 نیز یک وب سایت آموزشی تعاملی (www.interactive-immunity.net) شامل آزمون، بازی، محتوای قابل چاپ و مطالب آموزشی راه اندازی شد.

روز جهانی ایمونولوژی 2017

ایمونوگلوبولین E – آلرژی (Immunoglobulin E – IgE – Allergy) از سوی فدراسیون اروپایی انجمن های ایمونولوژی به عنوان محور مراسم روز جهانی ایمونولوژی 2017 انتخاب شده است.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: iuisonline.org / dayofimmunology.org / immunology.org  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا