شناسایی 50 درصد پروتئین‌های ناشناخته انسانی در پروژه جهانی پروتئوم

به گزارش سیناپرس ، پروژه جهانی پروتئوم انسانی با هدف شناسایی پروتئین‌ها، کروموزم‌های انسانی و نقش آنها در شناسایی و درمان بیماری‌ها از سال 2012 میلادی راه‌اندازی شده است. این پروژه جهانی با مشارکت کشورهایی همچون استرالیا، کانادا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، چین، تایوان، امریکا، روسیه، کره جنوبی، اسپانیا و ایران در حال انجام است.

از دستاوردهای این پروژه شناسایی هزاران پروتئین ناشناخته انسان در طول چهار سال گذشته و همچنین شناسایی عملکرد این پروتئین‌ها در بیماری‌ها و فعالیت‌های سلول‌های انسانی است.

پژوهشگاه رویان به عنوان متولی این پروژه در ایران و مسؤول پروژه پروتئوم کروموزوم Y انسانی نقش مؤثری در پیشبرد اهداف این پروژه جهانی داشته و امسال میزبان این کارگروه بین‌المللی است.

روز گذشته، 18 استاد و دانشمند از کشورهای مختلف در سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی سخنرانی کرده و به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.

دکتر قاسم حسینی سالکده در حاشیه سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروتئین‌ها مولکول‌های بسیار مهمی در داخل سلول‌ها هستند که عملکرد سلول و بافت را کنترل کرده و از طرفی بسیاری از بیماری‌ها تحت کنترل آن‌هاست.

رئیس پروژه پروتئوم کروموزم Y انسانی از پژوهشگاه رویان افزود: در طول دهه گذشته بعد از پروژه ژنوم انسانی مشخص شد که علی‌رغم اینکه توالی بسیاری از ژن‌ها را روی دی‌ان‌ای می‌دانیم؛ اما هنوز پروتئین بسیاری از ژن‌ها را شناسایی نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: درواقع بسیاری از پروتئین‌ها و عملکرد آنها ناشناخته باقی مانده است.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه عملکرد این پروتئین‌ها نقش بسیار مهمی در سلول بافت و بیماری‌ها دارد، پروژه پروتئوم انسانی کلید خورد تا از این طریق پروتئین‌های ناشناخته و عملکرد آنها شناسایی شود و از این اطلاعات برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده شود.

دبیر سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی افزود: پروژه پروتئوم انسانی چهار سال پیش شروع و کروموزم‌های مختلف انسان بین کشورهای مختلف تقسیم شد که ایران نیز مسؤول تحقیق بر کروموزوم Y انسانی شد.

ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﭘﺮﻭﺗﺌﻮﻣﻴﻜﺲ ﺍﻳﺮﺍﻥ به سمپوزیوم پروژه پروتئوم انسانی اشاره کرد و گفت: گروه‌های مختلفی از سرتاسر دنیا برای ارائه گزارش از پیشرفت‌هایشان و برنامه‌ریزی برای گام‌های بعدی به این سمپوزیوم آمده‌اند؛ چراکه راه طولانی بوده و هنوز 6 سال تا پایان پروژه مانده است.

حسینی با بیان اینکه البته دستاوردهای خوبی تاکنون کسب شده است، اظهار کرد: بیش از 50 درصد پروتئین‌های ناشناخته انسان در طول 4 سال گذشته از طریق همین پروژه شناخته شده است که امیدواریم طی 2 سال آینده پروتئین‌های باقی‌مانده نیز شناسایی شوند و پس از شناسایی کامل به سمت شناسایی عملکرد پروتئین‌ها و ارتباطشان با بیماری‌ها (تشخیص و درمان و توسعه داروها) برویم.

وی با بیان اینکه در ایران همگام با سایر کشورها توانستیم برخی از پروتئین‌ها را شناسایی کنیم، تصریح کرد: علاوه بر آن عملکرد برخی از پروتئین‌های ناشناخته را بررسی کرده و به یافته‌های جدیدی نیز دست پیدا کرده‌ایم. سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی امسال با حضور محققان برجسته بین‌المللی از ۱۱ کشور از روز پنجشنبه، 7 اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان آغاز به کار کرده و تا امروز، جمعه، 8 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا