پروژه پروتئوم انسانی بین مراکز تحقیقاتی تقسیم میشود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر حمید گورابی در خصوص پروژه پروتئوم انسانی اظهار کرد: این پروژه از سال 2012 کلید خورده و تا سال 2022 یا 2023 نیز به طول خواهد انجامید.

رئیس پژوهشگاه رویان به اهداف ابن پروژه اشاره کرد و افزود: پس از اینکه ژنوم انسانی در سطح بین المللی به طور کامل شناخته شد، گام بعدی شناسایی پروتئین های حاصل از ژن های شناخته شده در پروژه ژنوم بود.

وی ادامه داد: این پروژه (شناسایی پروتئین ها) به روش های مختلفی همچون شناسایی از بافت های مختلف بدن و بیماری ها صورت میگیرد، اما در ایران این پروژه بر اساس کروموزم های موجود در بدن انسان در حال انجام است.

گورابی افزود: درواقع هر کدام از کروموزم های انسان بر اساس ژن هایی که دارند دارای پروتئین خاصی هستند از این رو در ایران بر اساس این کروموزم‌ها در حال شناسایی پروتئین های موجود در بدن انسان هستیم.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان ابنکه نمیخواهیم این پروژه فقط در سطح رویان باشد بلکه باید در سطح ملی باشد، تصریح کرد: از این رو این پروژه بین مراکز تحقیقاتی تقسیم میشود و نتایج این تحقیقات جمع آوری و تحویل میشود.

وی اظهار کرد: در مرحله نخست مقالات خوبی منتشر شده است و در آینده نیز اطلاعاتی که از این طریق کسب میشود برای شناسایی، تشخیص و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد.

به گفته گورابی نتایج این تحقیقات همچنین میتواند منجر به تولید داروهای جدید بیوتکنولوژیک شود. درواقع با شناسایی پروتئین ها در آینده میتوانیم با تولید داروهایی عدم وجود پروتئین ها را در بدن جبران کرد.

رئیس پژوهشگاه رویان تاکید کرد: البته تمام این مباحث بستگی به تلاش دانشمندان و سرمایه گذاری دارد. هر کشوری که بیشتر سرمایه گذاری کند در آبنده میتواند بهره بیشتری ببرد.

به گزارش ایسنا؛ پروژه جهانی پروتئوم انسانی با هدف شناسایی پروتئین ها، کروموزم های انسانی و نقش آنها در شناسایی درمان بیماری ها از سال 2012 میلادی راه اندازی شده است. این پروژه جهانی با مشارکت کشورهایی همچون استرالیا، کانادا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، چین، تایوان، ایالات متحده امریکا، روسیه، کره جنوبی، اسپانیا و ایران در حال انجام است.

از دستاوردهای این پروژه شناسایی هزاران پروتئین ناشناخته انسان در طول چهار سال گذشته و همچنین شناسایی عملکرد این پروتئین ها در بیماری ها و فعالیت های سلول های انسانی است.

پژوهشگاه رویان به عنوان متولی ابن پروژه در ایران و مسئول پروژه پروتئوم کروموزوم Y انسانی نقش موثری در پیشبرد اهداف این پروژه جهانی داشنه و امسال میزبان این کارگروه بین المللی است.