مرکز ملی محاسبات پیشرفته در کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش سینا پرس به نقل از ایسنا، دکتر وحید احمدی امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی محاسبات کلان داده با اشاره به جایگاه فناوری‌های مرتبط با محاسبات کلان داده افزود: محاسبات کلان داده یک رشته فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای است که به تخصص همه رشته‌های علمی نیاز دارد و این فناوری از لحاظ کمی و ظرفیت نقش مهمی در توسعه فناوری و رشته‌های دانشگاهی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت این فناوری در مراکز علمی و دانشگاهی، خاطرنشان کرد: در ایران دانشگاه‌های امیرکبیر، اصفهان، شریف، رازی، تهران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اقدام به راه‌اندازی مراکز داده‌های محاسباتی سریع کرده‌اند و بزرگترین این مراکز در دانشگاه‌های امیرکبیر، اصفهان و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی راه‌اندازی شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از سیاست‌های مهم وزارت علوم را توسعه شبکه گرید در کشور ذکر کرد و ادامه داد: هدف ما از توسعه این شبکه ایجاد ارتباط شبکه‌ای میان شبکه‌های کامپیوتری و ارائه خدمات به محققان کشور است.

احمدی اضافه کرد: این پروژه در قالب طرح گرید با همکاری وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات در دستور کار قرار دارد.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم قرار بود شبکه علمی کشور ایجاد شود که با پیگیری‌های انجام شده از دولت قبل تاکنون 16 مرکز به این شبکه متصل شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه این شبکه در حال راه‌اندازی و فعال‌سازی است، خاطرنشان کرد: در این شبکه هفت مرکز دانشگاهی مانند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت، تربیت مدرس و خواجه‌نصیر به آن متصل شده‌اند.

احمدی هدف اصلی از این شبکه را مانیتورینگ مراکز محاسبات کلان موجود در کشور و ایجاد اکوسیستمی مناسب برای حضور و ارائه خدمات علمی، محاسباتی و فناوری ذکر کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال گذشته به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی واگذار شده است، یادآور شد: این پژوهشگاه قرار است با تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز شبکه ارتباطی میان مراکز داده‌های کلان ایجاد کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اضافه کردن مراکز محاسباتی کلان‌داده را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم نام برد و گفت: در حال حاضر 12 مرکز محاسباتی فوق سریع در کشور راه‌اندازی شده است که باید از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقاء یابد.

احمدی تاکید کرد: بر این اساس، ایجاد مرکز ملی محاسبات پیشرفته  را با همکاری دانشگاه‌های داخل و خارج در دستور کار داریم.

دبیرکل شورای عالی عتف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های علمی ایران، افزود: در حال حاضر ایران بالغ بر 78 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد 4.6 میلیون نفر جمعیت دانشجویی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه از این تعداد جمعیت دانشجویی، 58 درصد در دانشگاه‌های دولتی و 42 درصد در دانشگاه‌های خصوصی مشغول به تحصیل هستند، گفت: علاوه بر آن 2.9 میلیون نفر در مقطع کارشناسی، یک میلیون نفر در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 100 هزار نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند و این تعداد دانشجو با هدایت 70 هزار نفر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های علمی می‌پردازند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تعداد مراکز آموزشی کشور را 2400 مرکز ذکر کرد و افزود: در کنار مراکز آموزشی تعداد زیادی مراکز تحقیقاتی ایجاد شده است؛ به‌گونه‌ای که در  حال حاضر 41 پارک علم و فناوری و 178 مرکز رشد در کشور ایجاد شده است.

احمدی با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران در پایگاه‌های بین‌المللی، اضافه کرد: بر اساس آخرین رتبه‌بندی لایدن، 14 دانشگاه در فهرست رتبه‌بندی این پایگاه قرار دارد؛ در حالی که در سال 2015 تعداد 13 دانشگاه، در سال 2014 تعداد 12 دانشگاه و در سال 2013 تعداد پنج دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه در سال 2012 هیچ دانشگاهی از ایران در رتبه‌بندی لایدن قرار نگرفت، گفت: بر اساس داده‌های تایمز در سال 2016 تعداد 13 دانشگاه‌ ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته بود.

احمدی به بیان وضعیت تولیدات علمی ایران پرداخت و افزود: بر اساس پایگاه اسکوپوس رتبه ایران در تولید علم 17 جهانی و بر اساس آی‌اس‌آی ایران حائز رتبه 17 جهانی شده است و همچنین ایران در منطقه رتبه اول را در تولید علم دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سهم ایران در تولید علم در سال 2016 را 1.8 درصد و در تولید مقالات کیفی 2.2 درصد عنوان کرد و یادآور شد: این رتبه که بر اساس پایگاه آی‌اس‌آی اعلام شده است، نشان‌دهنده تمرکز ایران بر تولید مقالات علمی کمی و کیفی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا