زادروز ساموئل مورس

ساموئل فاینلی بریس مورس (زاده ۲6 آوریل ۱۷۹۱ – درگذشته ۲ آوریل ۱۸۷۲) نقاش آمریکایی و ابداعگر کد مورس بود. او در نقاشی‌های خود به چهره‌نگاری و ترسیم صحنه‌های تاریخی می‌پرداخت

پدرش کشیش بود و ساموئل کوچک با دیدن نقاشی‌های کلیسا با آرزوی نقاش شدن روزها را سپری می‌کرد. پس از تحصیلات مقدماتی در ۱۸۱۰ برای یادگیری نقاشی و مجسمه‌سازی به انگلستان سفر کرد.

آثارش با استقبال و فروش خوبی همراه بود. اما سرنوشت چیز دیگری را رقم زده بود. مورس با پدیدهٔ برق و جریان الکتریکی آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و پژوهش در باب آن ساخت. در ۱۸۳۲ موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد اما تا ۱۸۳۹ تلاش نمود تا توانست آن را تکمیل کند. سپس با کمک خط و نقطه علائمی را وضع نمود که معادل حروف الفبا بودند.

نقطه، اتصال کوتاه شصتی با صفحهٔ دستگاه تلگراف است و خط از نظر زمانی سه برابر نقطه امتداد دارد. در ۱۸۴۴ موفق شد کنگرهٔ آمریکا را وادار به پرداخت ۳۰۰۰۰ دلار برای ساختن یک خط تلگراف نماید.

به زودی این اختراع در سرتاسر جهان شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

این مخترع بزرگ در دوم آوریل سال ۱۸۷۱ درگذشت. سایت گوگل در روز تولد این مرد بزرگ و به افتخار خدماتش، لوگوی اصلی سایت خود را با کد مورس نوشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا