هابیت‌ها از اعضای قدیمی خانواده انسان

نویسندگان مطالعه جدید می‌گویند:« یک دیدگاه این است که هوموفلورسینسیس که به هابیت هم مشهور شده است، یک گونه متمایز است که از گونه Homo erectus آسیایی مشتق شده و با رسیده به جزیره فلورس بدن کوچک‌تری را فرگشت داده است، احتمالا برای زنده ماندن در مقابل محدودیت‌های منابعی که در این جزیره با آن روبرو بوده‌اند». آن‌ها در مقدمه مطالعه جدید متذکر شده‌اند:« بقایای فسیلی هوموارکتوس یا انسان راست قامت که در قسمت اصلی اندونزی پیدا شده بودند تا به حال در جزیره فلورس یافت نشده‌اند».

ایده دوم درباره فرگشت این گونه این است که  هابیت‌ها یا هوموفلورسینسیس به طور مستقیم از تبار انسان‌ها اولیه در آفریقا منشعب شده‌اند.

نظریه سوم هم می‌گوید که هوموفلورسینسیس یک گونه جداگانه نیست، بلکه یک جمعیت منزوی و پاتولوژیک از آناتومی انسان مدرن است که دارای اختلالات آناتومی یا ژنتیکی بوده است.

حالا اطلاعات و بررسی‌های جدید از نظریه دوم پشتیبانی می‌کنند، ایده‌ای که می‌گوید هوموفلورسینسیس یکی از نخستین گونه‌های تبار انسان است، احتمالا خواهر فرگشتی Homo habilis که یکی از نخستین گونه‌های جنس انسان است. نویسنده این مقاله پرفسور « مایک لی» از دانشگاه فلیندر استرالیا می‌گوید:« وقتی ما بررسی را انجام دادیم، شواهد قاطعی برای رابطه هابیت‌ها و هومو هابیلیس به دست آوردیم. این شواهد نشان می‌دهد؛ هوموفلورسینسیس در درخت فرگشتی انسان جایگاهی بسیار ابتدایی دارد». او ادامه می‌دهد:« ما تا 99 درصد می‌توانیم مطمئن باشیم که این گونه به هوموارکتوس مرتبط نیست و 100 درصد مطمئن باشیم که این یک گونه تغییر شکل داده از هوموساپینس نیست». این بررسی‌ها نشان داد که در درخت خانوادگی انسان هوموفلورسینسیس خواهد هوموهابیلیس است. این احتمال وجود دارد که این گونه در آفریقا تکامل یافته و سپس مهاجرت کرده و یا اجدادش در این قاره تکامل یافته و خود هوموفلورسینسیس جایی در خارج آفریقا تکامل یافته باشد.

در حالی که تحقیقات قبلی بیشتر روی جمجمه و فک پایینی این گونه متمرکز شده بود، این مطالعه 133 نقطه اطلاعاتی در سراسر اسکلت را بررسی کرده است. یکی از نویسندگان همکار دکتر آرگیو می‌گوید:« هیچ یک از اطلاعات به دست آمده این ایده را که هوموفلورسینسیس از هوموارکتوس تکامل یافته پشتیبانی نمی‌کند». در حقیقت اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد هوموفلورسینسیس بسیار از هوموارکتوس ابتدایی تر است. هوموفلورسینسیس یک گونه کوتاه قامت انسان است که تا 50 هزار سال قبل در جزیره دورافتاده فلورنس در اندونزی زندگی می‌کرده است.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا