کشف کرم پلاستیک خوار

آزمایش نشان داده است که این حشره میتواند ترکیب شیمیایی پلاستیک را به همان ترتیبی که موم عسل را هضم می‌کند از هم باز کرده و آن‌را تجزیه کند. هر سال چیزی حدود 80 میلیون تن پلی‌اتلین پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود.

از این پلاستیک‌ها برای ساخت کیسه‌های خرید و بسته بندی غذا و هزاران وسیله دیگر و انواع بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود. اما تجزیه آن‌ها به صورت طبیعی می‌تواند صدها سال به طول بکشد. اما یک گونه از لارو پروانه به نام Galleria mellonella می‌تواند در زمانی زیر یک ساعت می‌تواند، کیسه پلاستیکی را سوراخ سوراخ کرده و تجزیه کند.

دکتر «پائولو بوملی» زیست‌شیمی دان از دانشگاه کمبریج و یکی از محققان این مطالعه می‌گوید:« این کرم‌ها تنها نقطه شروع خواهند بود،ما نیاز داریم تا جزئیاتی که این عملیات تحت آن اجرا می‌شود را بدانیم. امیدواریم در این فرآیند منجر به راه حلی برای کاستن از مسئله پسماند پلاستیکی شود.

دکتر بومبلی و همکارش فدریکا برتوچینی از شورای تحقیات ملی اسپانیا حق اختراع این کشف را به نام خودشان ثبت کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند فرآیند کشف رمز و راز شیمایی پشت این تجزیه طبیعی پلاستیک را سرعت ببخشند. آن‌ها تصور می‌کنند میکروب‌های درون بدن کرم وهمین‌طور خود پروانه ممکن است نقش مهمی در تجزیه پلاستیک داشته باشند.

اگر فرآیند شیمایی شناسایی شود، ممکن است به راه‌حلی برای حل مسئله پسماند‌های پلاستیکی در طبیعت منجر شود. « ما می‌خواهیم این یافته را به راه‌حلی برای رهایی از دست پسماند پلاستیکی تبدیل کنیم. هدف ما حرکت در مسیر مشخصی برای حفظ اقیانوس‌ها رودخانه‌ها و و دیگر بخش‌ها از طبعات غیر قابل اجتناب انباشت پلاستیک است». این را دکتر برتوچینی می‌گوید و ادامه می‌دهد:« هرچند کشف این راه حل نباید منجر به این احساس شود که ما می‌توانیم آزادانه هر میزان کیسه پلاستیکی را که می‌خواهیم در طبیعت رها کنیم، چون راه تجزیه آن پیدا شده است».

نتایج این تحقیق که در نشریه Current Biology منتشر شده است، یکی از امیدوار کننده‌ترین تحقیقات در زمینه حل مسئله پلاستیک محسوب می‌شود. با آن‌که اخیرا در برخی مناطق و کشورها جهان استفاده از کیشه پلاستیکی ممنوع شده است اما این موضوع مسئله پسماند پلاستیکی را حل نکرده است و پسماند‌های سابق کماکان از معضلات مهم محسوب می‌شوند.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا