سورنا مینی جذابترین پدیده پنجمین نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، ربات انسان‌ نمای 50 سانتیمتری 'سورنا مینی' محصول مشترک شرکت دانش‌بنیان آتی کاوش سیستم و مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است.
این سورناهای کوچک که تاکنون 4 نمونه تحقیقاتی آن ساخته شده است، روز دوشنبه همزمان با گشایش پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با حضور 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان دانش بنیان کشور رونمایی شدند.
مدیر فنی پروژه سورنا مینی که خود از محققان دانشگاه تهران است درباره ویژگی های این ربات کوچک به خبرنگار علمی ایرنا گفت: طراحی و ساخت سورنا مینی با همکاری یک تیم 15 نفره در مدت یک سال به سرانجام رسید و دراین میان از حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری برخوردار بودیم.
حسام امیری با بیان اینکه تاکنون دو ورژن آلفا و بتا از این ربات ساخته شده است، گفت: هرکدام از این ورژن ها سنسور و تجهیزات جداگانه ای دارند و ورژن بتا، پیشرفته تر از آلفاست.
وی درباره دیگر ویژگی های این ربات نیم متری توضیح داد: سورنا مینی، 23 درجه آزادی دارد که 12 درجه آزادی برای پایین تنه و 11 درجه آزادی برای بالاتنه آن تعریف شده است.
امیری، قدرت پردازش تصویری و صوتی را از دیگر قابلیت های این ربات عنوان کرد و گفت: سورنا مینی به سیستم پردازش تصویری مجهز است و صورت انسان ها و اجسام را تشخیص می دهد و همچنین پردازش صدا دارد به طوریکه می تواند فرمان های صوتی را تشخیص داده و اجرا کند.
به گفته وی این ربات ایرانی، یک فرهنگ لغات (دیکشنری) کوچک فارسی دارد که تاکنون 5 کلمه دستوری در آن پیش بینی شده است.
امیری ادامه داد: به عنوان مثال وقتی به ربات دستور می دهید که راه برود، بیاید، بنشیند یا از سرجایش بلند شود به این دستورات، واکنش نشان می دهد و فرمان ها را اجرا می کند. 
وی به نصب سنسور فاصله یاب روی این ربات اشاره کرد و گفت: سورنا مینی، فاصله خود با اجسام را محاسبه می کند و برای جلوگیری از برخورد با اجسام، می تواند مسیرش را عوض کند یا واکنش های دیگری نشان دهد.
این محقق جوان خاطرنشان کرد: ربات ما قابلیت راه رفتن، بالا رفتن و پایین آمدن از پله و شوت زدن را دارد یک سیستم محافظتی (push recovery) دارد که اگر به آن اختلالی وارد شود می تواند خودش را کنترل کند تا زمین نخورد.
وی افزود: علاوه بر این، در سیستم ربات یک محیط گرافیکی داریم که با کاربر ارتباط برقرار می کند و کاربر می تواند سناریوهای مختلف را روی ربات اجرا کند سنسورها را بخواند و موتورها را فعال کند.
امیری تصریح کرد: کد نرم افزاری ربات، باز (open source) است و هر کاربری می تواند آن را توسعه دهد و با اینکه سخت افزاری آن تقریبا ثابت است ولی با توجه به تقاضای کاربر، می توانیم سخت افزار ربات را هم تا حدودی تغییر دهیم.
وی درباره وضعیت تولید انبوه این ربات کوچک نیز گفت: مرحله تحقیقاتی ساخت ربات به اتمام رسیده و الان در حال گرفتن سفارش هستیم و پیش بینی می کنیم تا یک سال آینده به تجاری سازی برسیم.
امیری قیمت نمونه مشابه خارجی سورنا مینی در خارج از کشور را 75 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: درصورت تولید انبوه می توانیم ورژن آلفا را با 25 میلیون تومان و ورژن بتا را با مبلغ 35 میلیون تومان تولید و عرضه کنیم و حتی درصدد هستیم قیمت نهایی را از بیش از این، کاهش دهیم.
مدیر فنی پروژه سورنا مینی درباره کاربردهای این ربات نیز اظهار داشت: این ربات عمدا کاربردهای آموزشی دارد و در محیط های دانشگاهی، تحقیقاتی و آموزشی و برای دانشجویان رشته نرم افزار الکتریک که نیاز به سخت افزار دارند به عنوان یک پلت فرم، قابل استفاده است.
وی کمک به بیماران اوتسیم را از دیگر کاربری های این ربات کوچک ملی عنوان کرد و گفت: کودکان اوتیسم که به راحتی نمی توانند با محیط و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند در آزمایشات، با سورنا مینی رابطه خوبی برقرار کرده اند.
پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با ارائه یک هزار محصول 300 شرکت دانش بنیان از امروز، چهارم اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه های دائمی تهران گشایش یافته و تا هفتم اردیبهشت ادامه خواهد داشت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا