هنوز افزایش درآمد و رفاه اتفاق نیفتاده است

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر ،اسحاق جهانگیری امروز در مراسم بهره برداری از شبکه فیبر نوری منازل با اشاره به لزوم استفاده از نوآوری و خلاقیت در کشور برای تحول اقتصاد اظهار داشت: زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم باید به درجه ای از مقاومت برسیم که در مقابل تکانه های بیرونی بتوانیم مقاومت کنیم و به یکسری کارهای سنتی قدیمی متکی نباشیم. این هدف ما را به داشتن اقتصاد دانش بنیان نزدیک می کند که باعث می شود به فروش منابع کشور از جمله تولید نفت متکی نباشیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از زمانی که نفت را بشکه ای ۵ دلار می فروختیم و تا مقطعی که قیمت آن به ۱۴۰ دلار رسید مردم همچنان احساس می کنند در اقتصادشان اتفاقی نیفتاده، گفت: مردم انتظار تحول و افزایش درآمد و رفاه دارند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان می تواند موجب زندگی بهتر و ایجاد شغل در کشور شود، گفت: هم اکنون مشاهده رتبه کشورهای کوچک منطقه که روزی رقبای جدی ما نبودند واقعا جای تاسف دارد.

جهانگیری با اشاره به اینکه ۱۲ سال پیش قرار بود تا ۲۰ سال آینده قدرت اول منطقه باشیم، ادامه داد: این چشم انداز آن زمان برایمان قابل دسترسی بود چرا که تنها سه کشور منطقه در حوزه علمی و فناوری در حد ما بودند و توانمندی اقتصادی داشتند اما امروز بعد از گذشت ۱۲ سال رتبه ما در منطقه جای تاسف دارد.

وی با اشاره به اینکه باید به آینده کشور حساس بود، گفت: نباید فقط برای قدرت دو روزه با منابع کشور و ملت هر طور که می خواهیم برخورد کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه سالانه ۵ میلیون دانشجو و یک میلیون فارغ التحصیل در کشور داریم و این فرصت مهم تبدیل به دغدغه ای برای ایجاد اشتغال اینها شده است، گفت: راه رفع این دغدغه خلاقیت و نوآوری و اقتصاد مقاومتی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان است.

وی تاکید کرد: دانشگاه نباید به یکسری محدودیت های اجباری که از بیرون بر آن تحمیل می شود محصور شوند بلکه دانشگاه ها باید محیطی برای ایجاد مشاغل دانش بنیان و استفاده از ابزارهای دانش باشد.

وی با بیان اینکه برخی شعار می دهند می خواهند فلان قدر شغل ایجاد کنند، گفت: برادر عزیز شما یا شغل ایجاد نکرده اید یا اعداد و ارقام دست‌تان نیست چرا که ایجاد شغل کار بسیار بزرگی است و با حرف و شعار انجام شدنی نیست.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اولویت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دانش بنیان کردن اقتصاد تاکید کرد: کسانی که فکر می کنند با محدودیت ایجاد کردن می توانند جلوی توسعه و حتی انحرافات را بگیرند اشتباه می کنند. زمانی استفاده از دستگاه ویدیو محدود بود اما الان می بینیم که این دستگاه وجود خارجی ندارد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ابزارها در دنیای امروز در حال متحول شدن است اضافه کرد: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که چهار نفر در یک اتاق می توانند با استفاده از یک گوشی موبایل در خدمات رسانی تحول ایجاد کنند ما می توانیم از ویژگی های منحصر به فرد فناوری اطلاعات در این برهه از زمان نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به موضوع دولت الکترونیک نیز گفت: این پروژه از زمان وزارت ما در وزارت صنعت در دولت هشتم مطرح بود اما از آن زمان تاکنون اتفاق خاصی برای آن نیفتاده است و به همین دلیل ما در این دولت مصمم شدیم که دولت الکترونیک را برای خدمات گیری مردم از دستگاه های دولتی فراهم کنیم. تا مردم خدمات ارزان تر را با کیفیت بهتری دریافت کنند.

جهانگیری تاکید کرد: یکی از موضوعات نگران کننده که دولت الکترونیک می تواند آن را از بین ببرد موضوع فساد اداری است چرا که دستگاه های قضایی و بازرسی نمی توانند جلوی فساد را بگیرند و باید ساختارها به گونه ای متحول شود که با سامانه های الکترونیکی و فناوری اطلاعات بتوان جلوی فساد اداری را گرفت.

وی استفاده شفاف و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را از دیگر دلایلی عنوان کرد که دولت الکترونیک باید سریع تر انجام گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا