پرینتر سه بعدی چیست؟

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی،  در روزنامه‌ “تایمز اقتصادی” و بسیاری از مراجع دیگر پیش‌بینی شده است که این صنعت پتانسیل این را دارد که حتی از اینترنت نیز فراگیرتر و عظیم‌تر شود، که این گزاره از نظر بسیاری از صاحب‌نظران تأیید شده است. البته بسیاری دیگر اعتقاد دارند که این رشد تنها یک اشتیاق زودگذر پیرامون این صنعت هیجان‌انگیز است و آینده‌ای نخواهد داشت. اما می‌خواهیم این موضوع را باز کنیم که واقعاً صنعت پرینت سه‌بعدی چیست؟ و عموماً چه افرادی از آن استفاده می‌کنند؟
در واقع فناوری نقش بسیار مهمی در تاریخ بشریت داشته است، ایده‌ی لامپ، موتور بخار و بعد از آن خودروها و هواپیماها و مهم‌تر از همه جهان اینترنت. این فناوری‌ها زندگی ما را بسیار بهتر کرده‌اند، راه‌های جدیدی را به ما نشان داده‌اند و توانایی‌های بالقوه‌ای در اختیار ما گذاشته‌اند اما معمولاً چند سال یا حتی چند دهه زمان می‌برد تا طبیعت درهم‌گسیخته‌ تکنولوژی نمایان شود.
همچنین باوری قوی وجود دارد که پرینت سه‌بعدی یا صنعت تولید افزاینده پتانسیل وسیعی دارد تا بخشی از تکنولوژی‌های تأثیرگذار بر تاریخ بشریت باشد. واقعاً پرینت سه‌بعدی که برخی ادعا کرده‌اند می‌تواند پایانی برای تولید سنتی لوازمی باشد که می‌شناسیم و انقلابی در طراحی و تولید و پیامدهای آن در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و امنیت که هر روزه با آنها سر و کار داریم به وجود آورد؟
البته اساسی‌ترین تفاوت اصول اولیه پرینت سه‌بعدی فرآیند ساخت لایه‌ به لایه آن است. در واقع این واژه تولید افزاینده است که این روش تولید از تمامی متد‌های تولید سنتی جدا کرده‌ است. متد پرینت‌ سه‌بعدی به نحوی است که لایه‌هایی با دقت کسری از میلی‌متر را به صورت بخش بخش می‌سازد در حالی که متدهای سنتی تماماً بر اساس براده برداری یا قالب‌ریزی و ریخته‌گری بوده‌اند و خود کلمه Manufacturing ریشه‌ لغوی در زبان فرانسوی دارد که به معنای “ساخته شده توسط دست” است.  در روش‌های سنتی که ذکر شد محدودیت‌ها و معایب بسیاری دیده‌ می‌شود، مثلاًدر روش براده‌برداری که از یک قطعه بزرگتر به جسم نهایی می‌رسند معمولاً ۹۰% از ماده هدر می‌رود که هزینه‌ زیادی برای تولید کننده و در نتیجه مصرف‌کننده خواهد داشت. در مقابل ایده‌ پرینت‌ سه‌بعدی لایه‌ها را بر‌روی هم می‌سازد و هیچ‌گونه هدر رفتی از ماده اولیه نخواهیم داشت و این فعالیت نیز کاملاً به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و دقت بالایی نیز دارد.
بنابراین پرینت سه‌بعدی یک فناوری توانمند است که طراحان را تحریک و تشویق می‌کند و به آنها آزادی طراحی بی‌سابقه‌ای می‌دهد و این در حالی است که این فرآیند ابزار کمتری نیاز دارد و در نتیجه باعث کاهش هزینه‌های سنگین می‌شود. همچنین به‌وسیله‌ این تکنولوژی قطعات را می‌توان به طور خاص طراحی کرد و نیازی به مونتاژ با هندسه پیچیده و ویژگی‌های پیچیده برای دستگاه نیست. این فناوری همچنین به عنوان یک تکنولوژی با مصرف بهینه انرژی ظهور کرده است و همچنین هیچ‌گونه آلودگی‌ای برای محیط زیست ندارد. با استفاده از مواد استاندارد طول عمر قطعات بیشتر می‌شود، وزن آنها کاهش می‌یابد در عین حال استحکام بالا می‌رود. در سال‌های اخیر فناوری پرینت سه‌بعدی از نمونه سازی سریع و فرآیند تولید صنعتی فراتر رفته است به کمپانی‌های کوچک و حتی فعالیت‌های شخصی راه پیدا کرده است.
در این راستا و با توجه به اهمیت این فناوری نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی توسط ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و با همکاری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از 11 تا 13 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی www.3dshow.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا