برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی تدوین شد

 ابوالفضل آبشت مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به برگزاری آخرین کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب گاوخونی اظهار داشت: در این برنامه دو روزه، دست‌اندرکاران و نمایندگان جامعه محلی حوضه آبریز پس از بازدید میدانی از وضعیت کنونی تالاب با حضور در کارگاه مشورتی پهنه‌ بندی کاربری ‌های تالاب، زیستگاه های حاشیه تالاب و کاربری هر پهنه را در قالب نقشه زون بندی تالاب تهیه کردند که با تهیه این نقشه برای تالاب گاوخونی برنامه جامع این تالاب نیز تکمیل شد.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب ها ادامه داد: در گام بعد ' برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب گاوخونی' به مراجع استانی و تصمیم‌ گیران حوضه آبریز برای تصویب و ابلاغ ارائه خواهد شد و سپس اجرای اقدامات اولویت دار این برنامه برای احیای تالاب و حوضه آبریز آن آغاز می شود.
وی افزود: از این پس تمام اقدامات و پروژه های مرتبط با حفاظت و احیای تالاب در سطح حوضه آبریز به صورت هماهنگ با برنامه مدیریت جامع تالاب عملیاتی خواهد شد.
تالاب بین‌المللی گاوخونی در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و بقیه در استان یزد قرار دارد که زاینده ‌رود به آن می ‌ریزد.
تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به‌ شمار می ‌آید. این تالاب حیاتی منطقه ‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع شده ‌است.
ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر است، تالاب گاوخونی منابع زیستی غنی ای دارد البته به انضمام فعالیت ‌های دیگری که نسبت به محیط دارد، همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همه این ویژگی‌ ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است.
چند سالی است به علت خشکسالی، تخصیص بیش از حد آب به صنایع و کشاورزی و عدم تامین حقابه زاینده رود آبی وارد تالاب نمی شود و خشک شده اما در اوایل تیرماه سال ۱۳۹۴ با اقدامات دولت یازدهم و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست، آب رودخانه زاینده ‌رود به تالاب بین ‌المللی گاوخونی رسید و پس از ۱۰سال آبگیری شد که خوشحالی مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست را به همراه داشت.

 

گزارش:نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا