تلاش دانشمندان برای نفوذ به جبه زمین

جبه (mantel) منطقه ای است که بین پوسته و هسته زمین واقع شده است. باوجود اینکه جبه حدود 80 درصد جرم زمین را تشکیل می دهد، اما بخش زیادی از جزئیات زمین شناسی آن به صورت معماگونه باقی مانده است.

ناتسو آبه، محقق ارشد آژانس فناوری و علوم دریایی- زمینی ژاپن (JAMSTEC) تأکید کرد: در ژاپن با فوران های آتشفشان ها، وقوع زمین لرزه های متعدد و از این دست خوادث طبیعی مواجه هستیم. تولید و توسعه تجهیزاتی برای نظارت و آنالیز (این حوادث)، خواست مردم است؛ اما دقیقا نمی دانیم که چه عاملی را باید استفاده کنیم. بنابراین نیاز داریم که سیستم های طبیعی را دقیقا بشناسیم.

آبه افزود: هنوز ترکیبات دقیق جبه شناسایی نشده اند؛ به همین علت قصد داریم زمین را با جزئیات بیشتر و دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم.

یک تیم بین المللی از محققان با هدایت JAMSTEC، یکی از بزرگترین و پیچیده ترین کشتی های حفاری جهان به نام چیکیو (Chikyu) را برای نفوذ به عمق 4 کیلومتری اقیانوس، سپس نفوذ به 6 کیلومتری کف اقیانوس / پوسته زمین و در نهایت، رسیدن به 1 کیلومتری جبه  مورد استفاده قرار خواهند داد.

دولت ژاپن از حامیان اصلی این پروژه اکتشافی بوده و امیدوار است که داده های بدست آمده، به دانشمندان برای پیش بینی زمین لرزه کمک کند.

هر 3 سایت حفاری که درحال بررسی برای انجام این پروژه هستند، در اقیانوس آرام واقع شده اند. نخستین سایت در هاوایی، دومی سایت در کاستاریکا و سومی در مکزیک قرار دارند.

آبه خاطر نشان کرد: هر 3 سایت حفاری شده و نمونه هایی از کف اقیانوس جمع آوری شده اند، اما تنها از بخش بالایی (کف اقیانوس). ما بدنبال این هستیم که کف اقیانوس را حفاری کرده و از آن طریق به عمق جبه برسیم.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: inhabitat

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا