سیاست اپل برای تولید محصولات تنها با اتکا به مواد اولیه بازیافتی

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، گزارش زیست‌محیطی جدیدی که توسط اپل منتشر شده است، نشان می‌دهد که این شرکت به دنبال پیاده‌سازی سیاست‌هایی است که حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست را تضمین خواهند کرد. این شرکت  در سال گذشته آمار و ارقامی از صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، در نتیجه‌ی استفاده از فرایند بازیافت محصولات منتشر کرده بود. از جمله این موارد می‌توان به بازیافت طلا به ارزش ۴۰ میلیون دلار از دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی این شرکت اشاره کرد. این در حالی است که اپل امسال اندیشه‌های بزرگ‌تری دارد و از برنامه‌ی خود برای پیاده‌سازی سیکل بسته در فرایند تأمین مواد اولیه و تولید محصولات خبر داده است.

بر این اساس، کوپرتینویی‌ها قصد دارند مؤلفه‌های مورد نیاز برای فرایند تولید دستگاه‌های جدید خود را به‌طور کامل از مواد بازیافتی تأمین کنند تا نیازی به حفر معدن و استخراج ترکیب‌های مورد نیاز این شرکت از دل زمین نباشد. البته اپل به علت محدودیت‌های موجود هنوز نتوانسته است این ایده را به‌طور کامل اجرا کند. به‌عنوان مثال، این شرکت پیش از هر چیز باید اطمینان حاصل کند که آیفون‌های از دور خارج‌شده به این شرکت بازمی‌گردند و راهی انبارهای جمع‌آوری ضایعات نمی‌شوند.

اپل اعتقاد ویژه‌ای هم به راهکار ویژه‌ی خود برای استحصال مواد از طریق به‌کارگیری ربات‌های لیام دارد. روبات‌های لیام در هر سال ۲.۴ میلیون دستگاه آیفون 66 را قطعه‌قطعه و دمونتاژ می‌کنند. اپل اعلام کرده است دو خط بازیافت این شرکت که هر کدام یک ربات لیام در اختیار دارند، با دمونتاژ ۱۰۰ هزار دستگاه آیفون موفق به بازیافت ۱۹۰۰ کیلوگرم آلومینیوم شده‌اند.

دیگر بخش‌های گزارش زیست‌محیطی جدید اپل را خودستایی‌های معمول از سیاست‌های این شرکت تشکیل می‌دهد. با وجود این، اتکای کامل دیتاسنترهای این شرکت بر انرژی‌های تجدید پذیر در جهت سرویس‌دهی، از جمله مواردی است که در این گزارش خودنمایی می‌کند. این موفقیت اپل در مقابل عملکرد شرکت‌هایی نظیر نت‌فلیکس، ‌آمازون، HBO، ایسوس و ایسر قرار می‌گیرد که همچنان از سوخت‌های فسیلی برای تأمین انرژی سرورهای خود استفاده می‌کنند. در مقام مقایسه، سرورهای iMessage، فیس‌تایم و سیری به‌طور کامل با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به ارائه خدمات می‌پردازند.

اپل همواره به علت سیاست‌های ویژه‌ی کنترل و مدیریت مستقل تمامی بخش‌های اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محصولات خود، زبانزد خاص و عام بوده است و به نظر می‌رسد این شرکت در بخش انرژی هم قصد دارد سیاست مشابهی به مرحله اجرا درآورد. اپل قصد دارد تا جای ممکن، تأمین انرژی یا حتی مؤلفه‌های سخت‌افزاری اولیه را به‌طور مستقل انجام دهد تا نیازی به خرید مؤلفه‌های یادشده از بازار نباشد.

اپل امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید توان الکتریکی خود را به ۴ گیگاوات برساند. این میزان توان الکتریکی می‌تواند انرژی مورد نیاز ۷۲۵ هزار خانوار را تأمین کند. این امر کاملا محتمل است که اپل توان تولیدی فراتر از نیاز خود را به فروش برساند.

در تنظیم سند چشم‌انداز حفاظت از محیط زیست شرکت اپل و البته اجرایی کردن این سیاست‌ها، ردپای پررنگی از لیزا جکسون دیده می‌شود. لیزا جکسون که پیش از این از اعضای سازمان حفاظت از محیط زیست بود، در سال ۲۰۱۳ به عضویت شرکت اپل درآمد. او نقش مؤثری در تغییر دیدگاه مدیران اپل و حرکت این شرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، کاهش تولید آلایندگی‌های کربنی و به‌طور کلی تبدیل شدن این شرکت به برندی سبز داشته است. اقدامات جکسون باعث شده اپل از شرکتی که سال ۲۰۱۱ در رده‌های پایین لیست شرکت‌های سبز قرار داشت، حالا به جایگاه نخست ارتقاء پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا