تولید چوب از «روزنامه باطله»

در این تحقیق خواص فیزیکی و مکانیکی تخته ساخته شده از کاغذ روزنامه بازیافتی در لایه‌های سطحی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای انجام این پژوهش، محققین دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووس از خرده چوب صنعتی درشت و نرم و همچنین کاغذ روزنامه بازیافتی در نسبت های آزمایشی مختلف برای تولید تخته مورد نظر استفاده نموده اند.

همچنین برای استحکام کافی این تخته از چسب اوره فرم آلدهید به میزان 10 درصد وزنی و همچنین از کلرید آمونیوم به عنوان سخت کننده به میزان 2 درصد وزن خشک چسب استفاده شده است.

بازیافت مواد کاغذی بالاخص روزنامه‌ها که در همه جوامع به وفور یافت می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. محققین با استفاده از این مواد بازیافتی، تخته‌هایی تولید کرده‌اند که قابلیت به‌کارگیری در تولید تجهیزات چوبی مناسب را دارند.

نتایج بررسی های انجام شده روی این تخته بازیافتی نشان می دهد که مقاومت خمشی و میزان کشش آن هنگامی که از 45 درصد کاغذ روزنامه در بافت آن استفاده شود، بیشترین مقدار را خواهد داشت.

همچنین میزان جذب آب و واکشیدگی ضخامت تخته تولیدی فوق با افزایش کاغذ روزنامه روند افزایشی نشان می دهد.

با این حال نتایج آزمایش ها نشان از آن دارد که مقاومت به کشش عمود بر سطح و مقاومت به نگهداری پیچ در این تخته با افزایش میزان کاغذ روزنامه کاهش می یابد.

لذا با استفاده از یافته های حاصل از این تحقیق که در مجله «صنایع چوب و کاغذ ایران» وابسته به انجمن علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران منتشر گردیده، محققین  نتیجه گرفته اند که تخته‌های حاوی کاغذ روزنامه تا سطح 30 درصد می توانند برای اهداف عمومی نجاری و همچنین تولید لوازم داخلی و مبلمان در شرایط خشک مورد استفاده قرار گیرند.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: وزیری، و. و همکاران. 1395. تاثیر استفاده از کاغذ روزنامه باطله بازیافتی در لایه‌های سطحی بر روی ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی تخته‌خرده‌چوب سه لایه. صنایع چوب و کاغذ ایران، 7(4): 547-537.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا