ابتکار:آموزش و اطلاع رسانی به فرهنگ سازی تفکیک زباله کمک می کند

معصومه ابتکار در حاشیه بازدید از مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری استان گیلان در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی، بایستی بحث تفکیک زباله را به کودکان آموزش دهیم. 

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی برای تفکیک زباله بسیار مهم و همگانی است، افزود: باید یاد بگیریم در گام نخست، زباله کمتری تولید کنیم. 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست آموزش و تبلیغات مستمر را در این خصوص یادآور شد و ادامه داد: البته باید یک برنامه ریزی جامع داشته باشیم تا زباله ها از منازل تفکیک شوند که در این راه علاوه بر بحث آموزش ، دهیاری ها ، شوراها و شهرداری ها نیز می توانند نقش موثر و مثبتی داشته باشند. 

وی بیان کرد: با توجه به وجود فناوری های کنونی، می توان برخی از زباله ها را پس از بازیافت در دیگر سطوح استفاده کنیم. 

ابتکار خاطرنشان کرد: در این خصوص می توان با استفاده از فناوری های موجود علاوه بر تفکیک کاغذ، شیشه و پلاستیک و بازیافت آنها، پسماندهای ویژه را نیز تفکیک و بازیافت کرد. 

وی اضافه کرد: البته دستگاه های زباله سوز نیز می تواند مشکل زباله را حل کند چون علاوه بر از بین بردن زباله ها، این دستگاه ها می توانند از زباله، برق نیز تولید کنند. 

به گزارش ایرنا، روزانه دو هزار تن پسماند توسط یک میلیون جمعیت روستایی و یک و نیم میلیون جمعیت شهری در گیلان تولید می شود که بخش مهمی از آن در طبیعت دفع می گردد. 

هم اکنون از مجموع شهرستان های گیلان، 11 شهر پسماند خود را به مرکز استان منتقل می کنند و ظرفیت تحویل روزانه کارخانه کمپوست رشت 400 تن زباله است که آن را به کودآلی تبدیل می کند. 

استان های شمالی از جمله گیلان به دلیل تولید زیاد زباله ناشی از جمعیت شناور گردشگران، اقلیم خاص و محدودیت زمین، با مشکلات زیادی در دفن و بازیافت زباله مواجه هستند. 

به دلیل نزدیکی آب های سطحی با آب های زیرزمینی در استان گیلان، شیرابه های ناشی از این زباله ها و آلاینده های ناشی از خودروها با هر بارندگی در کوتاه ترین زمان، وارد خاک و آب شده و به شدت رودخانه و زیستگاه ها و مراکز زیست و تکثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است. 

یکی از مراکز مهم و پر سر و صدای دفن زباله گیلان که روزانه 550تا 600 تن زباله از حوزه مرکزی گیلان شامل شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشکبیجار و کوچصفهان و بیش از 20دهیاری و بخشی از واحدهای صنعتی در آن دفن می شوند؛ در منطقه جنگلی سراوان (20کیلومتری رشت) قرار دارد. 

محمدعلی نجفی استاندار گیلان سال گذشته در جریان بازدید از مرکز دفن زباله در منطقه سراوان رشت از راه اندازی نیروگاه زباله سوز رشت خبر داده بود که روزانه می تواند 600 تن زباله خانگی را به انرژی برق تبدیل کرده و معضل دفع غیربهداشتی زباله های مرکز استان را برطرف کند. 

وی با بیان اینکه برای ساخت نیروگاه زباله سوز رشت 120 میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفته شده، گفته بود: 60 درصد این اعتبار از سوی شهرداری رشت و 40 درصد توسط بخش خصوصی تامین می شود. 

وی خاطرنشان کرده بود که دولت تاکنون 11 میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه زباله سوز رشت کمک کرده است. 

مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری استان گیلان، روز سه شنبه هفته جاری با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری و مدیرکل ارتباطات مردمی و سفرهای نهاد ریاست جمهوری راه اندازی شد. 

با راه اندازی سامانه ارتباط مردمی با رییس جمهوری با استفاده از خط تلفن رایگان 111 ، امکان مناسبی برای دسترسی عموم مردم به هیأت دولت برای انعکاس مشکلات و نظرات فراهم آمده است. 

مردم می توانند 24 ساعت قبل از سفر رییس جمهوری و هیأت دولت و همچنین 24 ساعت بعد از سفر، با این سامانه ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را مطرح کنند. 

با ارائه کد ملی و دریافت شماره رهگیری، یک ماه بعد، پاسخ مردم در خصوص مشکل طرح شده، قابل دریافت است.

رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در پانزدهمین سفر استانی دولت، میهمان گیلانیان هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا