ارایه طرح‎هایی معادل ارزش یک چاه نفت در جشنواره شیخ بهایی

کوروش خسروی امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص تاریخچه جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی اظهار کرد: این جشنواره از سال 1382 کار خود را آغاز کرد که اولین دبیرخانه آن در کوه صفه قرار داشت. 

وی که در سال نخست جشنواره نیز دبیر آن بوده است، تصریح کرد: در سالهای نخست که از من سوال می‌شد چه کسی برای اختتامیه جشنواره دعوت می‌شود؟ پاسخ می‌دادم وزیر علوم برای تقدیر از کارآفرینان می‌آید باور نمی‌کردند چرا که در آن زمان اهمیت کارآفرینی را درک نکرده بودند، اما اکنون پس از 14 سال تغییر عمده‌ای در فضای فرهنگی کشور اتفاق افتاده و کارآفرین و کارآفرینی امری مقدس در همه سطوح کشور شناخته شده است. 

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی افزود: اصفهانی‌ها برای اولین بار در کشور مفهوم مرکز رشد و پارک علمی تحقیقاتی را نشر دادند. در آن زمان فرق بین اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای عموم مردم مشخص نبود. از این رو مأموریت این جشنواره از ابتدای شروع کار ترویج کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان بوده است.

خسروی با اشاره به مشکلاتی که در سالهای نخستین برگزاری این جشنواره رخ داده اظهار کرد: برگزاری این جشنواره در سال‌های نخست دچار بحران بزرگی بود چرا که مأموریت جشنواره صرفاً یافتن کارآفرینان بود، اما به تدریج جشنواره مأموریت خود را به ایجاد ارتباط بین کارآفرین و اجزا بازار (تجار و سرمایه گذاران و…) تغییر داد. 

وی با اشاره به اینکه اکنون در آخرین مرحله تغییر جشنواره هستیم، گفت: در جشنواره سال آینده اهداف برنامه صرفاً یافتن کارآفرینان و طرح‌های مناسب و ارایه آن به جامعه هدف است. از دیگر اهداف این جشنواره می‌توان به معرفی فرصت‌های خوب کاری به سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

دسترسی به فرصت‌های کسب و کار؛ از اهداف جشنواره

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اعلام اینکه جشنواره شیخ‌بهایی پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه افتتاح می‌شود، افزود: پس از افتتاح این جشنواره مذاکرات با سرمایه‌گذاران را شروع می‌کنیم و پس از آن نمایشگاه جشنواره که برای عموم مردم آزاد است فعالیت خود را آغاز می‌کند. از ساعت 9 الی 13 ارایه 26 فرصت سرمایه‌گذاری توسط کارآفرینان را خواهیم داشت به موازات این سخنرانی نشست دانشگاه و پژوهشگاه سرمایه‌گذاری را داریم. 

خسروی افزود: کارآفرینانی که در کشور تجربه همکاری با سرمایه‎گذاران (داخلی و خارجی) را دارند در این نشست تجربیات خودشان را به دیگر کارآفرینان انتقال خواهند داد. 

وی با اشاره به نشست انتقال تجربه اظهار کرد: دلیل برگزاری این نشست این است که کارآفرینان تجربه اندکی در زمینه کارآفرینی، سرمایه گذاری، یافتن سرمایه گذار مناسب و ارتباط با بازار هدف دارند و با شرکت در این نشست می‌توانند از تجربیات دیگر کارآفرینان استفاده کنند. 

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، افزود: جوانانی که در حوزه کارآفرینی و مشارکت با سرمایه گذاران تجربه کسب کرده‌اند می‌توانند در سه نشست انتقال تجربه که توسط 16 سخنران در زمینه‌های تعامل با سرمایه‌گذار، تعامل بازار بین الملل و شرکای خارجی و کارآفرینی اجتماعی برگزار می‌شود شرکت کنند. 

وی اظهار کرد: دسترسی به فرصت‌های کسب و کار در جامعه برای افراد یکسان نیست و این معضل در تمام جهان وجود دارد. جشنواره شیخ بهایی این موضوع را در اولویت مأموریت خود قرار داده است و می‌خواهد فرصت‏های کاری را به جوانانی که مستعد کار هستند معرفی کند. بهبود اکوسیستم کارآفرینی از دیگر اهدف این جشنواره است. 

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اشاره به تأسیس نخستین نیروگاه برق توسط یک اصفهانی تصریح کرد: اصفهان یکی از بهترین اکوسیستم‎های کارآفرینی در کشور است جایگاه‎های نفتی تک سکویی برای نخستین بار در کشور در اصفهان افتتاح شده است همچنین اصفهان قلب صنعت نساجی کشور است. 

خسروی با اشاره به اینکه از سال 95 کارکرد جشنواره رو به سمت اقتصاد مقاومتی رفته است، تصریح کرد: با اینکه فرهنگ سازی بخشی از اقتصاد مقاومتی است و با توجه به اینکه فرهنگ‎سازی به وفور در این زمینه انجام شده است مأموریتمان را به سمت فرصت‎های اشتغال سوق داده‎ایم. در این جشنواره حدود 860 فرصت سرمایه گذاری را ارزیابی کردیم که حدود 90 طرح از آن ارایه می‎شود. 

وی افزود: این 90 فرصت سرمایه‎گذاری فضای کسب و کار کشور را متعادل می کند. این طرح‎ها هر کدام معادل یک چاه نفت است.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی به چند طرح از طرح‌های برگزیده این جشنواره اشاره کرد و گفت: طرح "کوسه‎قایق" که جایزه سال 2017 جشنواره آلمان را برنده شده یک قایق تفریحی – نظامی است. دومین طرح یک نرم‎افزار است که می‌تواند حدوداً بین 30 تا 50 ثانیه قبل از رسیدن امواج زلزله‎ای که در اطراف اتفاق می افتد آن را اطلاع دهد. 

خسروی با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان است، افزود: کشور ما سالانه یک میلیون تن خرما تهیه می‎کند که 15 درصد وزن خرمای تولیدی هسته آن است. یک جوان کارآفرین سرمایه گذاریش را بر پایه هسته خرما بنا نهاده که از آن تولید فیبر، روغن، آرد و دم‌نوش کرده است. 

خسروی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه نقش جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی در این جشنواره چقدر است و چقدر از پتانسیل این نهاد استفاده می‌شود؟ اظهار کرد: جهاددانشگاهی از ابتدای شکل‎گیری این جشنواره از مؤسسان آن بوده است که اخیراً تعاملات بسیار جدی‌تری با این مؤسسه برقرار کرده است. جهاددانشگاهی هم به عنوان آورنده فرصت سرمایه‎گذاری و هم به عنوان سرمایه‎گذار می‌تواند مشارکت خوبی با این جشنواره داشته باشد چرا که شکبه گسترده‌ای در کشور دارد و از امکانات و زیرساختهای بسیار خوبی بهره‌مند است. 

 جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه در مجموعه اصفهان سیتی‌سنتر برگزار خواهد شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا