ریاضیدان ایرانی، سخنران بزرگترین گردهمایی ریاضیدانان جهان

موفقیت‌های این محققان این سوال را پیش آورده است، که آیا این موفقیت‌ها را باید به پای سیستم آموزشی کشور نوشت و اگر این‌طور است چرا محققان داخلی نمی‌توانند همپای همتایان خارج‌نشینشان موفقیت کسب کنند؟ بسیاری معتقدند که ساختار سیستم آموزشی و دانشگاهی ما از اساس چنان به بی‌راهه رفته که علم‌ورزی و تحقیق در آن نقش اساسی را بر عهده ندارد. به همین جهت است که بسیاری از متخصصان داخلی یا فضای مناسبی برای تحقیقاتشان ندارند، یا این‌که در جو موجود از مسیر درست منحرف می‌شوند. با این حال در برخی رشته‌های نظری مثل ریاضیات و فیزیک می‌توان این محدودیت‌های امکانات را پشت سر گذاشت. برای مثال دکتر میثم نصیری به عنوان نخستین ریاضیدان ایرانی ساکن کشور به عنوان سخنران مدعو در کنگره بین‌المللی ریاضیدانان جهان در جمع برجسته‌ترین دانشمندان علوم ریاضی دنیا سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس و به نقل از دیدبان علم؛ دکتر میثم نصیری، پس از کامران وفا (فیزیکدان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه هاروارد-سخنران اصلی)، فریدون شهیدی (استاد سرشناس دانشگاه پردو-سخنران مدعو) و مریم میرزاخانی (اولین ریاضیدان زن برنده نشان فیلدز و استاد دانشگاه استانفورد، سخنران اصلی و مدعو) چهارمین ایرانی است که به این موفقیت نایل می‌شود و اولین ریاضیدان ساکن ایران است که در این کنگره به ایراد سخنرانی مدعو می‌پردازد.

 

پژوهش‌های دکتر نصیری بر سیستم‌های دینامیکی، نظریهٔ ارگودیک و ارتباط این موضوعات با توپولوژی، هندسه و مکانیک متمرکز است. سخنرانی دکتر نصیری در کنگره بین‌المللی ریاضیدانان ۲۰۱۸ که به طور مشترک با آندرس کروپکی – همکار پژوهشی دکتر نصیری از دانشگاه فدرال فلومیننس برزیل) ایراد خواهد شد، پیرامون دستاوردهای مهمی در مطالعهٔ دستگاه‌های دینامیکی روی رویه‌های دو بعدی با استفاده از ابزارها و ایده‌های توپولوژیک خواهد بود.

 

دوره آتی کنگره بین‌المللی ریاضیدانان از اول تا نهم آگوست سال ۲۰۱۸ (مردادماه ۱۳۹۷) در شهر ریو دو ژانیرو برزیل برگزار خواهد شد. کنگره بین‌المللی ریاضیدانان بزرگترین گردهمایی ریاضیدانان جهان است که از سال ۱۸۹۷ هر چهارسال یک بار (به جز چند استثناء) برگزار می‌شود. برخی از مهم‌ترین جوایز ریاضی از جمله نشان فیلدز، جایزه نوانلینا، جایزه گاوس و مدال چرن در این کنگره اهداء می‌شوند.

 

سخنرانی در این کنگره از اعتبار و جایگاه بسیار بالایی در جامعه ریاضی برخوردار است و سخنرانان اصلی و مدعو کنگره، رهبران فعلی و یا آینده حوزه‌های فعال ریاضیات تلقی می‌شوند. در هر کنگره معمولا در هریک از موضوعات اصلی رشته ریاضی (نظیر نظریه اعداد، جبر، هندسه، توپولوژی و …) یک سخنرانی اصلی یک ساعته برای مخاطب عام جامعه ریاضی و حدود ۱۰ سخنرانی مدعو ۴۵ دقیقه‌ای (که ماهیت تخصصی‌تری دارند) توسط ریاضیدانان برجسته ارائه می‌شود و مهم‌ترین و جدیدترین پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف ریاضیات به تصویر کشیده می‌شود.

به دلیل محدودیت تعداد سخنرانی‌ها و رقابت شدید جوامع و گروه‌های ریاضی مختلف برای حضور در این رویداد مهم، افتخار سخنرانی اصلی یا مدعو در کنگره بین‌المللی ریاضیدانان از برجسته‌ترین دستاوردهای هر ریاضیدان شاخصی محسوب می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا