تمرکز روی ایجاد اشتغال در نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران

محمود شیخ زین‌الدین در نشست فعالان تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: این نمایشگاه، یکی از برنامه‌های اساسی و اولویت‌دار معاونت علمی و فناوری به‌منظور ایجاد و رونق بخشیدن بازار محصولات دانش‌بنیان است.

 وی گفت: دوام و رونق کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان در گروی وجود بازار برای تولیدات و خدمات این شرکت‌هاست و بر همین اساس، نمایشگاه ساخت ایران با مورد توجه قرار دادن بازارسازی علاوه بر  تجاری‌سازی، جزو اقدامات اثرگذار در برخورد با مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، یعنی بازار به شمار می‌رود.  

رئیس پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: توجه جدی نمایشگاه به نوآوری و فناوری داخلی، این نمایشگاه را به یکی از جلوه‌های تولید داخلی و بومی سازی فناوری بدل کرده و از سوی دیگر، زمینه تحقق مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی را عملی کرده است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری در بازارسازی برای کسب و کارهای دانش‌بنیان افزود: دولت در این نمایشگاه نقشی حمایتی ایفا می‌کند و اجرا به عهده شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی است.

رئیس نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، ایجاد و تثبیت اشتغال را از ویژگی‌های این نمایشگاه دانست و گفت: این نمایشگاه، ضمن ایجاد شغل موجب تثبیت مشاغل متعددی در این حوزه شده است و با فروش۳۲۰ میلیاردی خود طی  ۳ سال گذشته، ضمن آن‌که اثبات کرد به عنوان محلی فراتر از نمایش صرف کالاها و خدمات این حوزه، محلی برای رونق خرید و فروش بوده است، زمینه‌ساز ایجاد ۶هزار شغل جدید یا ۱۵۰۰۰ شغل موجود بوده است.

شیخ‌زین‌الدین به ایجاد چرخه‌ای کامل و شفاف از مخاطبان حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی اعم از سیاستگذار، فروشنده، خریدار، تسهیل‌گر به عنوان دیگر ویژگی ساخت ایران اشاره کرد و گفت: با شفافیت در فرآیندهای برگزاری نمایشگاه، ضمن آن‌که ارتباطی اثرگذار میان بخش‌های گوناگون این بازار ایجاد می‌شود، با تعریف مدلی فعال و شفاف برای خریدهای دولتی میزان خطا و احتمال تخلف را به حداقل ممکن رسانده است.

وی افزود: در چهارمین دوره این نمایشگاه بالغ بر ۱۰ هزارو پانصد مدل-محصول ثبت شد در حالی که این میزان در سال ۹۲ تعداد یک هزار و هفتصد و هفتاد بود که این امر نشان دهنده شکوفاشدن ظرفیت بالقوه فناورانه کشور در این حوزه بود.

شیخ زین‌الدین، صدور بیش از دو هزار و پانصد میلیارد تومان پیش فاکتور در دوره پیشین نمایشگاه را نمایان‌گر بازاری با ظرفیت حداقل هزار میلیارد تومانی دانست و افزود: سال گذشته میزان ۱۰۵ میلیارد تومان قطعی شده است که علی‌رغم شرایط مالی دانشگاه‌ها در سال گذشته، امیدوارکننده بوده است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری، ارائه تعریفی اصولی و قاعده‌مند از مفهوم ساخت داخل بودن کالا را یکی دیگر از ویژگی‌هایی این نمایشگاه دانست .

وی ادامه داد: محصولات بسیاری از این شرکت‌ها نسبت به سال‌های پیش به لحاظ کیفی بسیار رو به جلو و دستخوش بهبودهای چشم‌گیری شده است چراکه این نمایشگاه، با کسب تجربه و درس‌آموزی از این تجربیات، برای حل مشکلات و کاستی‌ها ضمن حرکت  به سوی  بهتر شدن شرایط، نوع برگزاری، رفتار و عملکرد شرکت‌ها تلاش کرده است.

شیخ زین‌الدین، عمده‌ترین دستاورد این نمایشگاه را متعلق به جامعه علمی کشور از جمله اساتید دانشگاه، متخصصان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، محققان و پژوهشگران و خریداران محصولات متعلق دانست و گفت: جامعه علمی و فناوری کشور با یک اراده‌ای مستحکم تصمیم  گرفتند تا برای محصولاتی که در تولید آن توانمندی داریم بازاری گسترده ایجاد کنند که در نوع خود یک الگوست، الگویی‌که امیدواریم در  سال‌های آتی و در دیگر حوزه‌ها تکرار شود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، به عنوان یکی از معدود مصادیق از راهبرد معطوف به سمت تقاضا در تجاری سازی محصولات دانش بنیان کشور است این نمایشگاه خلق بازاری تازه در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت کشورمان شده و آن را رونق داده است.

 

 

گزارش:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا