قطر با فناوری به سوی جام جهانی 2022

قطر به عنوان یکی از شکوفاترین اقتصادهای منطقه خاورمیانه در نظر گرفته می شود. این کشور کوچک عربی بر روی ذخایر عظیمی از گاز و نفت قرار دارد که این مسأله نقش مهمی در توسعه اقتصادی این کشور داشته است. قطر از مدتها پیش برنامه های خود را برای برگزاری رقابتهای جام جهانی فوتبال تدارک دیده است. همچنین این کشور برنامه بزرگ «چشم انداز ملی 2030» را در نظر دارد. این بدان معناست که قطر برنامه های وسیعی برای جذب سرمایه های بین المللی از سراسر جهان ترسیم کرده است. برآوردهایی در این زمینه صورت گرفته که نشان می دهند ارزش قراردادهای قطر در سال 2017 به رقم چشمگیر 26.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

قطر به عنوان یک امیرنشین کوچک در حاشیه خلیج فارس، اگرچه جمعیت اندکی یعنی حدود 300 هزار نفر دارد اما از آن به عنوان یک قدرت قابل توجه از بعد فناوری و نوآوری یاد می شود. در واقع قطر خود را به خوبی وارد تجارت جهانی و جذب سرمایه های لازم کرده است. این کشور تکیه چشمگیری به درآمدهای ناشی از استخراج نفت و گاز دارد. نگاهی به پروژه های در دست اجرای این صنایع در قطر نشان می دهد که در این امیرنشین کوچک انبوهی از پروژه ها که در آنها از پیشرفته ترین فناوریها استفاده می شود در دست انجام است.

یکی از اتفاقات مهمی که در قطر به خوبی به چشم می آید حمایت بانکها از ابرپروژه های مختلف نفت و گاز است. البته این کشور صرفا خود را به نفت و درآمدهای سرشار آن محدود نکرده است. خدمات متنوع مالی، تجارت خرده فروشی، تولیدات مختلف، امور بیمارستانی و البته انبوه پروژه های ارتباطاتی سهم چشمگیری در افزایش درآمدهای این امیرنشین دارند.

پروژه بزرگ و طولانی مدت «چشم انداز ملی 2030» از جمله برنامه های جامعی است که مدیران ارشد قطر حساب ویژه ای روی آن باز کرده اند. بر این است قطر خود را برای تبدیل شدن به یکی از شاخص ترین کشورهای خاورمیانه و البته دنیا از حیث صنعتی شدن آماده می کند. این کشور به اقتصاد دانش بنیان توجه ویژه ای داشته و همزمان از طرحهایی حمایت می کند که در آن نیروهای کار با مهارت بالا تربیت می شوند. توسعه فناوریهای متنوع و نوین به عنوان ابزار اصلی افزایش بهره وری در نظر گرفته می شود.

ساختمان سازی در قطر به عنوان یک صعنت پرسود در نظر گرفته می شود. آمارها نشان می دهند که در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی این بخش با رشد قابل توجه 12.4 درصدی همراه بوده است و با توجه به ارزش هنگفت قراردادهایی که در سال 2017 منعقد شده، پیش بینی می شود که این روند در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

اما جالب اینجاست که بخش مهمی از این پروژه ها با ساخت و سازهای مربوط به برگزاری جام جهانی 2022 می شود. این دسته از قراردادها 2.3 میلیارد دلار ارزش دارند. همچنین قراردادهای مرتبط با حوزه سلامت و آموزش چیزی درحدود 1.6 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

البته در این کشور عربی دسته ای از پروژه ها وجود دارد که از آنها به عنوان پروژه های استراتژیک یاد می شود. این پروژه ها که در از مقیاس متوسط تا کلان گسترده شده اند بالغ بر 200 میلیارد دلار ارزش دارند که در نوع خود رقم خیره کننده ای به حساب می آید. از این میزان، 49 درصد مربوط به پروژه های ساخت و ساز می شود که این نشان می دهد قطر عملا به یک کارگاه ساختمانی عظیم تبدیل شده است. پروژه های مربوط به زیرساختارها و انرژی نیز به ترتیب سهم 33 و 18 درصدی از این مجموعه عظیم را به خود اختصاص داده اند.

قطر با تمام توان خود را برای برگزاری جام جهانی آماده می کند. مقامات ارشد این کشور می گویند که تا 90 درصد قراردادهای مربوط به پروژه های جام جهانی 2022 نهایی شده و در دست انجام است. توسعه شبکه راهها در قطر به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای کسی آمادگی لازم در نظر گرفته می شود تا جایی که 12.3 میلیارد دلار برای این منظور اختصاص یافته است. همچنین ساخت یک فرودگاه فوق مدرن در دل پروژه های اصلی این کشور جای گرفته است. برای این منظور 11 میلیارد دلار اخصاص یافته است.

اما نمی توان درباره قطر صحبت کرد و به مقوله جذب گردشگر نپرداخت. این کشور مدتهاست نگاه ویژه ای به این صنعت پررونق دوخته تا جایی که سرمایه گذاری های مربوط به این صنعت به 25 میلیارد دلار می رسد. در برنامه ریزیهای کلان این کشور برگزاری رقابتهای مهم تنیس و گلف به عنوان محرکهای لازم در جذب هرچه بیشتر گردشگران در نظر گرفته می شود. اما برگزاری جام جهانی 2022 مهمترین رویدادی است که این کشور را بیش از پیش به دنیا معرفی خواهد کرد.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Technical review فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا