راهپیمایی جهانی برای علم در روز زمین

روز زمین در سال جاری فرصتی برای گروه‌های مختلف از دانشمندان و محققان گرفته تا علاقه‌مندان علوم و فناوری و دانش آموزان که در راهپیمایی‌های بزرگی که در سراسر جهان برای بزرگداشت و حمایت از فعالیت‌های علمی سامان‌دهی شده بود شرکت کنند.

راهپیمایی برای علم ایده‌ای بود که به‌طور خاص پس از انتخاب دانلد ترامپ و در راستای دفاع از واقعیت‌های علمی در مقابل آنچه رفتار غیرعلمی و ضد واقعیت دولت تازه آمریکا نامیده می‌شد، ترتیب داده شد اما این مراسم جهانی به مرزهای آمریکا محدود نماند و به گفته برگزارکنندگان آن بیش از ششصد رویداد در سراسر جهان برای مشارکت در این راهپیمایی جهانی ترتیب داده‌شده بود.

در ایالات‌متحده این رویداد به‌طور خاص به فرصتی برای اعتراض به سیاست‌های ضد علمی و به‌خصوص ضد محیط زیستی دولت دانلد ترامپ مبدل شد.

در شهر واشنگتن، بیش زا 150 هزار نفر از علاقه‌مندان علم در مراسمی که در تفرجگاه ملی این شهر و در محوطه مشرف به حیاط کاخ سفیر گرد هم آمدند. در این راهپیمایی دانشمندان، مروجان علم و حامیان علم با ایراد سخنرانی‌هایی بر اهمیت تفکر علمی، حمایت از پژوهش‌های علمی و استناد به فکت ها و داده‌های آزموده شده تأکید کردند.

برخی از اصلی‌ترین نشان‌ها و شعارهای این راهپیمایی به بی‌طرفی علم و عدم سکوت علم تأکید داشت و همان‌طور که انتظار می‌رفت، مسئله گرمایش زمین یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورداشاره سخنرانان و فعالان بود.

این راهپیمایی اگرچه به ادعای برگزارکنندگان در ایالات‌متحده راهپیمایی حزبی به شمار نمی‌رود اما رویداد و مشارکتی سیاسی است. برخی از ناظران گمان می‌کنند چنین راهپیمایی‌ها و برنامه ­هایی اگرچه می‌تواند توجه رسانه‌ها و مردم را به علم و چالش‌های پیش روی آن جلب کند اما تا زمانی که گفتگویی همه‌جانبه میان مردم و اهل علم صورت نگیرد و به‌خصوص اگر دانش گران نتوانند دغدغه‌ها و دلایل پیچیده‌ای که باعث موضع‌گیری‌های ضد علم بخش عمده‌ای از رأی‌دهنده‌ها می‌شود را درک کنند، ممکن است چنین رویدادهایی چندان نتیجه‌ای در بر نداشته باشد. از سوی دیگر یکی از راهکارهایی که برای حمایت از علم در ماه‌های اخیر به‌طورجدی موردتوجه قرارگرفته است و الگوی آن می‌تواند در کشورهای مختلف پیاده شود، دعوت و مشارکت جامعه علمی در فرآیندهای سیاسی ازجمله انتخابات است. این مشارکت در قالب نامزدی در مقام‌های مختلف، برگزاری مناظره‌های علمی و دعوت از مردم برای حمایت از نامزدهایی باشد که به علم اهمیت می‌دهند.

 

پوریا ناظمی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا