فرسایش سالانه 16میلیون تن خاک درایران

به گزارش ایرنا، سعید متصدی روز شنبه در مراسم روز جهانی زمین افزود: بحث خاک یکی از مواردی است که شاید در چند سال گذشته مغفول مانده است؛ همه به هوا توجه می کنند در حالی که وضعیت خاک و میزان فرسایش آن در کشور بسیار نگران کننده است.

خاک های اطراف تهران آلوده است 
وی اظهار کرد: اگر مزارع کشاورزی با بهترین آب ها آبیاری شوند اما خاک آلوده باشد محصولی که به دست می آید آلوده خواهد بود و بیشترین علت آن مصرف کود و سموم شیمیایی است که امروزه به راحتی به سفره ها و مواد غذایی مردم راه یافته اند.
متصدی افزود: قانون پسماندهای کود و سموم شیمیایی در محصولات غذایی سال 1346 در کشور وضع شد بنابراین باید به سمت کاهش مصرف این مواد پیش رویم اما می بینیم که با وجود این قانون به این مواد یارانه تعلق می گیرد.
وی گفت: تلاش می کنیم شهرهای ما پاک باشند اما ساخت و ساز و تراکم را افزایش می دهیم، روستاها را ویران می کنیم و فشار زیادی بر یک گستره محدود با جمعیت زیاد وارد می کنیم، شهری که بی برنامه گسترش یابد هیچگاه شهر زیست محیطی نخواهد بود.
متصدی افزود: تمام خاک های اطراف تهران از لحاظ میزان سم و کودهای شیمیایی آلوده است که این مساله نیازمند مدیریت صحیح است.

لایحه خاک، افتخاری برای دولت 
وی ادامه داد: این عوامل در کنار هم باعث شد تا سازمان حفاظت محیط زیست لایحه خاک را تهیه و برای تصویب به مجلس ارسال کند که امیدواریم بعد از تصویب لایحه هوای پاک در قالب قانون هوای پاک و لایحه حفاظت از تالاب ها، نوبت به تصویب لایحه خاک برسد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه خاک افتخاری برای دولت یازدهم است که مدیریت خاک را هم از لحاظ فرسایش و هم آلودگی مورد توجه قرار می دهد و موجب داشتن نگاهی قانونمند به این مقوله و حفاظت از آن می شود.

 تهیه اطلس آلاینده های خاک 
وی گفت: در این راستا تهیه اطلس آلاینده های خاک در سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است که تهیه آن در دستور کار قرار دارد.
متصدی افزود: به رغم این که کود و سموم شیمیایی زیادی مصرف می کنیم اما مواد غذایی خاک و مواد آلی موجود در آن بسیار پایین و شوری خاک در حال افزایش است که این نشان می دهد مصرف بی رویه برخی از مواد نمی تواند به پایداری آن منبع منجر شود و این تناقض دال بر ناپابداری و نیاز به توجه ویژه است.

 40 درصد محصولات غذایی به پسماند تبدیل می شود 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: امروزه حدود 30 تا 40 درصد محصولات غذایی در کشور به پسماند تبدیل می شود ، برای تولید محصول منایع آب و خاک هدر می رود اما در نهایت بخش زیادی از محصول در مرحله برداشت به پسماند تبدیل می شود، معضلی که حل آن بسیار گرانقیمت است و می طلبد نگاه دقیقی به آن داشته باشیم.
وی افزود: از سوی دیگر، از برخی مواد مانند پلاستیک استفاده می کنیم که به هیچ وجه در طبیعت تجزیه نمی شود، عمر مصرف یک کیسه پلاستیکی کمتر از چند ثانیه است و 50 درصد کیسه های پلاستیکی فقط یکبار استفاده می شوند اما میلیون ها سال در طبیعت باقی می مانند.
متصدی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست مصوبه ای را برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی و تشویق کسانی که از این کیسه ها کمتر استفاده می کنند، تهیه کرده است.
وی با بیان اینکه امروز در تمام نقاط کشور جنگل های پلاستیکی داریم گفت: ایران کشوری با پیشینه تاریخ غنی است اما کشورهایی که شرایط ما را ندارند در این زمینه از ما جلوتر هستند، حتی برخی کشورهای آفریقای و آسیایی کیسه های پلاستیکی را حذف کرده اند.
وی گفت: سال گذشته کنوانسیون میناماتا که مربوط به جلوگیری از مصرف جیوه است، تصویب شد و بر اساس آن فناوری های جایگزین کردن و حذف جیوه امروز در کشور در حال شکل گیری است.

*** واریز نیم در هزار ارزش کالای تولیدی به صندوق ملی محیط زیست 
متصدی افزود: همچنین بر اساس ماده 12 قانون مدیریت پسماند، تولیدکنندگان موظفند پسماندهای تولید شده خود را بازیافت کنند در غیر اینصورت باید نیم در هزار ارزش کالای تولیدی خود را به صندوق ملی محیط زیست واریز کنند تا خرج محیط زیست شود.
وی درباره پسماندهای بیمارستانی گفت: پسماندهای بیمارستانی مشکل دیگری است که همچنان با آن دست به گریبان هستیم، در برخی شهرها اقدامات خوبی صورت گرفته اما لازم است مسوولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند.
متصدی تاکید کرد: مساله فقط پسماندهای عفونی نیست بلکه تمام پسماندهایی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی تولید می شوند وضعیت عادی ندارند و ویژه و خطرناک هستند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مهمترین بخش هایی که باید به آن توجه کرد، مسوولیت تولید است که آن را فراموش کرده ایم و فقط به دنبال این هستیم که فردی را پیدا کرده و مسوولیت را به گردنش بیندازیم در حالی که بر اساس اصل 50 قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است.

تب پسماند سوز در کشور 
وی اظهار کرد: امروزه در بسیاری از شهرها با مواردی روبرو هستیم که مانند' تب ' جامعه را در بر گرفته است مانند تب زباله سوزها که بسیار مطرح است، در کوچکترین شهرها به دنبال احداث زباله سوز هستیم در حالی که می تواند بزرگترین اشتباه باشد.
متصدی گفت: در هیچ جای دنیا تب پسماند سوز، تب دفن بهداشتی و تب کمپوست به تنهایی مطرح نمی شود، در تمام اصول علمی تاکید شده اولین قدم در مدیریت پسماند بازیافت و بازچرخانی است چون پسماند قابلیت استفاده مجدد دارد ، بعد از آن تلفیقی از روش های مختلف است.
وی به عدم ورود بخش خصوصی به این مقوله نیز اشاره کرد و افزود: یکی از دلایلی که امروزه اعلام می کنند بازیافت در کشور اقتصادی نیست، وارد نشدن بخش خصوصی به این مقوله است، بخش خصوصی می تواند موجب رقابت شود اما به آن کمتر توجه شده است.
متصدی تاکید کرد: در کشور متخصصان زبده زیادی وجود دارد که اختراعات خوبی دارند، باید بر دانش بنیان بودن روش ها توجه کنیم، امروزه فناوری که در دنیا ایجاد می شود، بر پایه دانش است بنابراین باید دانش و علم مدیریت پسماند را در کشور افزایش دهیم.
وی گفت: تا چه زمانی باید پسماندها را در گوشه ای از خاک روی هم تلنبار کنیم ، این شیوه مربوط به 60 سال گذشته است، در آلمان خاک محل های دفن زباله را هم شست و شو داده اند اما ما همچنان منتظر ایجاد سلولی برای دفن پسماند هستیم.
متصد تاکید کرد: مساله محیط زیست، همگانی است بنابراین با در کنار هم بودن می توان بر مشکلات و معضلات آن فائق آمد بنابراین تلاش کنیم مشارکت را افزایش دهیم.
به واسطه گستردگی و جهانی بودن معضل زباله ها و درک اهمیت حفظ زمین پاک، سالروز جهانی زمین در سال 1969 کلید خورد. روز جهانی زمین هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا گرامی داشته می شود و به همگان یادآوری می ‌کند که باید در حفظ زمین کوشا بود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا