کد خبر : 5706 پنج شنبه 27 فروردین 1394 - 12:29:11
بررسی-روش-تدفین-در-دوران-میان-سنگی-بریتانیا

بررسی روش تدفین در دوران میان سنگی بریتانیا

سیناپرس: باستان شناسان دانشگاه آکسفورد در کاووش های جدید میدانی خود موفق به کشف یک محوطه باستانی متعلق به دوران میان سنگی شدند که در آن بر خلاف سنت رایج این دوره فرد متوفی به همراه مقدار زیادی هیزم ، سوزانده و خاکستر شده بود .

بررسی ها و پژوهش های پیشین انجام شده در مورد فرهنگ تدفین انسان های باستانی در انگلستان نشان می داد که انسان های کوچ نشین شکارچی و جمع آوری کننده غذائی که در دوران مزو لیتیک یا میان سنگی در بریتانیا زندگی می کردند ، اجساد مردگان خود را بدون هر نوع تشریفاتی ، رها کرده و به مسیر خود ادامه می دادند . به تازگی تیمی از پزوهشگران باستان شناس دانشگاه آکسفورد در کاووش ها و تحقیقات میدانی خود با بقایای استخوانی سوزانده شده که همراه با خاکستر اجساد انسانی از این دوره بود ، برخورد کردند که کشف جدید ، با نظریه ها و شواهد پیشین تدفین این انسان ها ، متناقض است .

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این بقایای استخوانی باقی مانده ، دست کم به یک نفر فرد بالغ تعلق دارد که به همراه مقادیر زیادی خاکستر کشف شد . این موضوع نشان می دهد که انسان های دوران میان سنگی در انگلستان ، جسد مزبور را روی توده بزرگی از هیزم قرار داده و آتش زده اند که این موضوع حرارت کافی برای سوزاندن کامل جسد را  ایجاد کرده بود .

در همین زمینه نیک گیلمور Nick Gilmour سرپرست این هیات کاووش و حفاری اعلام کرد : " ما انتظار داشتیم این بقایای استخوانی سوزانده شده به دوران برنز تعلق داشته باشد ولی نتایج آزمایش رادیو کربن ( کربن 14 ) نشان می دهد که این نمونه ها به تاریخی برابر با دوران میان سنگی در بریتانیا تعلق دارند . با توجه به تضاد این مساله با یافته های پیشین ما در حال تکرار این آزمایش ها هستیم . "

لازم به توضیح است که در کنار این بقایای به دست آمده ، تعدادی ابزار سنگی از جنس سنگ چخماق نیز کشف شد که پرداخت آن ها کامل نبودند . به اعتقاد کارشناسان ، احتمالا این سنگ ها برای برش و قطع کردن اشیا کاربرد داشته اند . در خاتمه باید خاطر نشان کرد که تاکنون سه محوطه از دوران میان سنگی به صورت مشابه با این نمونه تازه کشف شده انگلیسی ،  در ایرلند به دست آمده و نمونه های متعددی از این سنت در سایر نقاط قاره اروپا نیز دیده شده است .