تاب آوری شهرهای ایران در مرز بحران است

سید محسن طباطبایی روز شنبه در نشستی با عنوان تاب آوری شهرهای جهان در محل این انجمن برگزار شد، اظهار کرد که شهرهای تورنتو، ونکوور و کالگری از کانادا در صدر تاب آورترین شهرهای دنیا قرار دارند و شهرهایی مانند داکا، جاکارتا، مانیل و قاهره نیز در فهرست آسیب پذیرترین شهرهای جهان هستند. 
وی با تاکید بر این که شهرگرایی با وجود تمرکز فرصت ها و امکانات، خطرها را نیز در محیط های شهری متمرکز کرده است، گفت: تاب آوری در نقطه مقابل آسیب پذیری قرار دارد و پاسخی است که شهر به بلایا می دهد و امروزه تمام شهرهای دنیا طرح و برنامه های خود را بر این اساس جلو می برند و در تلاش برای ساخت شهرهای انعطاف پذیر و تاب آور هستند. 
طباطبایی با بیان اینکه شهر تاب آور، شبکه ای پایدار از سیستم های کالبدی و جوامع انسانی است، افزود: سیستم های کالبدی مؤلفه های ساخته شده و طبیعی شامل جاده ها، ساختمان ها، زیر ساخت ها، ارتباطات و تاسیسات تأمین انرژی و همچنین مسیرهای آب، خاک، توپوگرافی، جغرافیا و سیستم های طبیعی هستند. 
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری اظهار کرد که شهرهای تاب آور ممکن است در برابر نیروهای حاصل از مخاطرات خم شوند ولی دچار شکست نمی شوند.
به گفته او، در سال 2005 میلادی کشورهای عضو سازمان ملل چارچوب اجرایی «هیوگو» را برای کاهش مخاطرات طبیعی امضا کردند که این چارچوب به صورت جامع نقش دولت ها و سازمان های ملی و بین المللی، اجتماعات داوطلب، بخش خصوصی، دانشگاه ها و … را در تلاش برای تاب آور ساختن شهرها به وضوح مشخص می کند. 
این کارشناس ارشد مسائل شهری با اشاره به اینکه با وجود پایین آمدن آمار تلفات بعد از این چارچوب، هنوز هم میزان خسارات و تلفات ناشی از مخاطرات طبیعی چشمگیر است، گفت: در سال 2014 در جهان 189 مورد حادثه طبیعی رخ داد.
وی گفت: باران سنگین در افغانستان که با رانش زمین همراه بود و منجر به کشته شدن بیش از 250 گردید؛ وقوع سیل که در شمال هند و پاکستان 665 نفر را به کشتن داد؛ گردباد در چین ویتنام و فیلیپین که به مرگ 176 نفر و خسارت پنج میلیارد دلاری منجر شد، نمونه هایی از این بلایای طبیعی و ضعف در تاب آوری شهرها را نشان می دهد.
طباطبایی، شمار زیاد این دست تلفات را نشانگر آسیب پذیری شهرها به خصوص در آسیا خواند و گفت: سالیانه در کشور ما نیز بلایای طبیعی به کرات اتفاق می افتد که با خسارات جانی و مالی بسیار همراه است و مورد اخیر آن یعنی وقوع سیل در آذرشهر و عجبشیر بسیار مهلک بود و 40 کشته و صدها میلیارد تومان نیز خسارات به بار آورد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه این حادثه و موارد مشابه همگی نشان دهنده آسیب پذیری بسیاری از شهرهای کشور در مقابل بلایای طبیعی است، افزود: غفلت از موضوع تاب آوری شهری می تواند در آینده به فاجعه در بسیاری شهرها منجر شود؛ از این رو سرمایه گذاری کلان در زیرساخت های شهری، آموزش شهروندان برای مواجهه و مقابله با بلایای طبیعی، ظرفیت سازی در مدیریت شهری و بالا بردن توان تکنیکی شهر همگی مولفه هایی هستند که شهرهای ایران را تاب آورتر می کنند.

 

گزارش:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا