روابط علمی و فناوری ایران و ایتالیا راهبردی می‌شود

 سورنا ستاری در دیدار «والریا فدلی» وزیر آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا که در رأس هیاتی ۱۵۰ نفره به ایران سفر کرد، با اشاره به وجود زمینه‌های گوناگون همکاری‌های مشترک علمی و فناوری میان دو کشور اظهار کرد: ایران و ایتالیا با داشتن توانمندی‌های فناورانه و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی می‌توانند تعاملات علمی و فناوری خود را در این حوزه گسترش دهند و آمادگی لازم برای حمایت از راهبردی شدن روابط علمی و فناوری میان دو کشور وجود دارد.

وی گسترش روابط علمی و فناوری دو کشور را بر تعریف و حمایت از پروژه‌های مشترک استوار دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌ها ایران در حوزه فناوری، دانشگاه و پژوهشی اکنون زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بیش از پیش فراهم شده است و در این راستا معاونت علمی و فناوری و همچنین بنیاد علم ایران آمادگی دارند تا اعتبارهای مورد نیاز این پروژه‌ها را با همکاری طرف مقابل تامین کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اقتصاد دانش‌بنیان را مبنای حرکت کشور به سوی پیشرفت عنوان کرد و افزود: ایران به عنوان نخستین ذخایر هیدروکربنی و سومین دارنده منابع گازی جهان شناخته می‌شود، اما در کنار این ظرفیت عظیم، ایران ذخایر ارزشمندی از نیروی انسانی جوان، خلاق و توانمند را در اختیار دارد که می‌توانند پایه اقتصاد دانش‌بنیان قرار بگیرند.

وی ادامه داد:  بر همین اساس دولت تدبیر و امید از آغاز راه خود اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان راهبردی اساسی در توسعه کشور دنبال کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اظهار کرد: بیش از ۴۰ پارک علم و فناوری در کنار بیش از هزار دانشگاه و مرکز علمی در ایران مستقر هستند که مسیر را برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده در کسب و کارهای فناورانه خودشان هموار می‌کنند.

ستاری، سهم بیش از ۵۰درصدی اینترنت منطقه متعلق به کاربران ایرانی و استفاده بیش از ۵۰ میلیون کاربر ایرانی را بستری مساعد برای رشد کسب و کارهای فناورانه مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست.

وی همچنین با اشاره به شکل‌گیری شرکت‌های ایرانی توانمند و فعال در دیگر حوزه‌های فناوری‌های همچون نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و زیست فناوری گفت: توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حوزه‌های گوناگون فناوری رشدی چشمگیر داشته است به طوری‌که اکنون بیش از ۹۸درصد داروهای مورد نیاز ایران توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری سابقه تاریخی تعامل میان ایران و ایتالیا، زمینه بسیار خوبی است تا دو کشور بتوانند در حوزه‌های گوناگون به خصوص علم و فناوری تعامل کنند.

ستاری صندوق‌های مشترک پژوهشی را یکی از راه‌کارهای توسعه پروژه‌های علمی، فناوری مشترک میان ایران و ایتالیا عنوان کرد و افزود: دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها ، پژوهشگران یا شرکت‌های دو طرف می‌توانند پروژه‌های مشترک تعریف کنند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌توانند به تامین مالی و حمایت از پروژه‌های یادشده اثرگذار باشند که بر همین اساس تجربه‌ موفق ایران در ایجاد این صندوق‌ها با دو کشور چین و روسیه می‌تواند الگو قرار بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا