اختتامیه سومین جشنواره فیلم کوتاه سما برگزار شد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری مهر، اختتامیه سومین جشنواره فیلم کوتاه سما به شکلی باشکوه و با حضور مخاطبان و هنرمندان کشور در تالار وحدت برگزار شد و برندگان بخش های مختلف معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم، مجتبی امینی دبیر جشنواره گفت: امسال دوره سوم جشنواره در ایام هنر انقلاب؛ ایامی که به نام شهید آوینی مزین است، برگزار شد و توفیق این را داشتیم که جشنواره را امسال هم برگزار کنیم. وی افزود: امسال ۲۰۷۰ اثر از سراسر کشور در ۴ بخش مستند، داستانی، پویانمایی و فیلمنامه داشتیم که ۱۰ درصد از آثار به بخش رقابتی راه یافتند. جا دارد از هیات انتخاب که با توجه و ظرافت به بررسی آثار پرداختند تشکر کنم. امینی همچنین گفت: امسال شاهد این بودیم که جشنواره با کیفیت خوبی با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی برگزار شد. امینی در پایان از موسسه شهید آوینی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره «سما» تشکر کرد.

در بخش نکوداشت مرحوم عبدالله والی، جهادگری که با حکم امام خمینی مسئول کمیته امداد روستای بشاگرد شد، سردار نقدی رییس پیشین سازمان بسیج، مجتبی امینی و برخی از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه روی صحنه آمدند. مجید و امیر والی برادران مرحوم والی روی صحنه آمدند و با دریافت پرستوی زرین جشنواره مورد قدردانی واقع شدند.

در میان برنامه ها، برندگان منتخب هر بخش معرفی و تجلیل شدند که به شرح ذیل هستند:

در بخش فیلمنامه، 3 فیلمنامه «فرزند» نوشته فرزانه مهر پویا، «پاک کن» نوشته فاطمه غزالی و «کمد» نوشته مهدیه غلامحسینی شایسته تقدیر و حمایت در روند تولید دانسته شدند. دیپلم افتخار به «هدیه» نوشته ضحی اقدامی و حسین صدفی و «عینک» نوشته عباس صمدی تعلق گرفت.

همچنین دیپلم افتخار دیگری به «انتهای کوچه بن بست» نوشته نازنین فرخلو اهدا شد. پرستوی زرین بخش فیلمنامه به «بالانشین ها» نوشته مهدی عزیزاللهی رسید. در بخشی از این مراسم امیریل ارجمند به اجرای چند قطعه موسیقایی پرداخت. در بخش گرامیداشت پرویز شیخ طادی کارگردان سینما، علی توکلی، امیرحسین مقصودی، ریحانه عزیزی از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه، همچنین محمد خراعی تهیه کننده، حسین زندباف و سردار نقدی روی صحنه آمدند و هدایایی به او تقدیم کردند.

شیخ طادی در سخنانی گفت: نکته ای را به دوستان فیلمنامه نویس می گویم و آن این است که آثار بسیار به هم نزدیک بودند و اگر دست من بود به همه تندیس می دادم. آثار برگزیده تفاوتی به اندازه تار مو داشتند و می خواهم بگویم اگر می نویسید به ظرافت ها توجه کنید. سپس خزاعی عنوان کرد: من تهیه کننده امپراطور جهنم جدیدترین اثر شیخ طادی هستم. نباید اتفاقی بیفتد که بین اثر قبلی یک کارگردان مثل شیخ طادی با اثر بعدیش ۵ سال فاصله بیفتند. وی افزود: شاید اگر سردار نقدی نبود امپراطور جهنم ساخته نمی شد، او گفت با ضمانت من این فیلم را بسازید یعنی هیچکس حاضر به حمایت از فیلمی با موضوع تکفیری ها نبود.

در ادمه جوایز بخش پویانمایی اهدا شد. در بخش فیلمنامه پویانمایی «حس مشترک» نوشته محمدحسن عرفان منش و دوستان نوشته مهدی شریعتی و حسین مظلوم دیپلم افتخار گرفتند و پرستوی زرین این بخش به «ناگهان باد می خیزد» نوشته ادریس سامانی رسید. دیپلم بخش کارگردانی انیمیشن به «لایت سایت» به کارگردانی مسلم طباطبایی و آنتراکت به کارگردانی محمدرضا خردمندان و پرستوی زرین به هزار افسان ساخته اصغر صفار و عباس جلالی رسید. دیپلم افتخار بهترین فیلم این بخش به مرد خاکی ساخته مهسا سامانی و پرستوی زرین این بخش به جنگ جهانی سوم ساخته عبدالامیر سمیعی اهدا شد.

در بخش گرامیداشت سیدرضا میرکریمی کارگردان سینما و دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر ابوذر حیدری، علیرضا صلواتی و محبوبه غلامحسینی از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه و همچنین مجتبی امینی، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری و رضا کیانیان به صحنه آمدند.

میرکریمی در سخنانی عنوان کرد: من خدارا شاکرم نه بخاطر این جایزه، موفقیت ها و نه سینما بلکه به خاطر همه لحظات زندگی از او ممنونم. وی افزود: همواره تلاش کردم که چیزی که با مخاطبانم به اشتراک می گذارم اعتقاداتم باشد. همچنان معتقدم ریشه سرگردانی های بشر امروز گسستگی در نهاد خانواده است، خانواده ها به خصوض خانواده های ایرانی نیازمند توجه هستند.

.

سپس رضا کیانیان بیان کرد: خوشحالم از اینکه برای کارگردانی روی صحنه آمدم که او را دوست دارم. اگر سینمای مدرن امروز یعنی از دهه ۵۰ تا امروز را بررسی کنیم، می بینیم یکی از بهترین کارگردانان میرکریمی است.

در ادمه جوایز بخش مستند بدین شرح اهدا شد: دیپلم افتخار تحقیق و پژوهش به این یک جسد نیست به کوشش نرگس هوشنگ و قلعه بالا نوشته اباذر صالحیان و فرزین نیک اندیش رسید. پرستوی زرین این بخش به مرز مه آلود ساخته هاتمین حسینی تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به روایت یک ازدواج ساخته کمیل ارجمندی و بزنگاه ساخته حسین همایون فر رسید. 

پرستوی زرین این بخش به بلا نسبت شما ساخته مهدی بوستانی رسید. دیپلم افتخار بهترین فیلم به تشریفات خصوصی ساخته سجاد ایمانی، مرز مه آلود ساخته هاتمین حسینی رسید. پرستوی زرین این بخش به راه بی عبور ساخته محمدرضا حافظی تعلق گرفت. در این بخش طاهره لباف سوژه مستند زن بودن، کوثر بشرآوی سوژه مستند کوثر و گروه رسانه ای فاطمیون مورد قدردانی ویژه قرار گرفتند.

در بخش نکوداشت رامبد جوان مجری برنامه خندوانه محمد منصوری، محمد گودرزی و کمیل ارجمندی از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه به همراه علی اکبر صفی پور مدیر عامل بنیاد رودکی، مجتبی امینی، رضا کیانیان و سیدعلی احمدی تهیه کننده خندوانه به صحنه آمدند.

کیانیان گفت: رامبد یک پدیده است اما نه از نوع شاندیز. هر آدمی ممکن است در زندگی خود مشخص و یگانه شود که رامبد اینگونه شده است. سپس جوان گفت: افرادی که خندوانه را نگاه می کنند چه کسانی که به آن نقد دارند یا دوستش دارند در این برنامه سهم دارند؛ نه آنهایی که نسبت به آن بی تفاوت هستند. خندوانه مجموعه ای از اتفاقات تفکر و رفتار است. من خوشحالم که رو به روی ۴۰۰ نخبه نشستم و گفتگو کردم.

وی گفت: یک گروه صد نفره تاکنون ۵۰۰ فسمت از این برنامه را روی آنتن برده اند. در حالی که برخی می گویند خندوانه یک برنامه سطحی است اما یاید بگویم ما روی اجزا به اجزای این برنامه فکر کرده ایم. این بازیگر ادامه داد: برای مثال اعلام شد که ما ۴۰۰ هزار کودکی که دچار سو تغذیه هستند داریم که با کمک مردم در ۱۰ شب غذای ۲ سال این کودکان تامین شد؛ از طریق مسابقه کتابخوانی ۲۵۰ هزار کتاب خوانده شد؛ می توانم بگویم ما با خندوانه رکورد هر رفتار اجتماعی را که آغاز کردیم زدیم.

مجری خندوانه بیان کرد: جالب است بگویم ۲ شب پیش وقتی از شیراز به تهران می آمدم، شخصی در فرودگاه گفت باهم عکس سلفی بگیریم. او سپس گفت ما ۱۲ رفیق بودیم که معتاد شدیم، اما به وسیله برنامه تو ترک کردیم و دوباره متولد شدیم به همین دلیل به تو بابا رامبد می گوییم. او به من گفت از خانه ای دزدی کرده و می خواهد خسارت آن خانه را بدهد.

در ادامه جوایز بخش فیلم داستانی بدین شرح اهدا شد: دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه این بخش به جایی برای آرامش نوشته حسین عاملی و بدون عبا نوشته محمد منصوری رسید. پرستوی زرین این بخش به عملیات ۷۴۷ نوشته محمد اسماعیلی و مجتبی اسماعبل زاده تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به جاده کاغذی ساخته سحر فرضی و چشماتو ببند ساخته ابوذر حیدری اهدا شد. پرستوی زرین این بخش به هنوز نه ساخته آرین وزیردفتری رسید. دیپلم افتخار ببهترین فیلم به عوارض خروخ به تهیه کنندگی محمد سجادیان و ولد به تهیه کنندگی محمدرضا شفا رسید.

پرستوی زرین این بخش به نسبت خونی به تهیه کنندگی حسین امیری و پدرام پور امیری تعلق گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا