تشخیص بیماری‌ها با استفاده از حسگر پوشیدنی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، این حسگر که شبیه به یک مچ‌بند است، از طریق بررسی ساختار مولکولی عرق از جمله اندازه‌گیری میزان یون‌های کلرید و گلوکز موجود در آن بیماری‌ها را تشخیص می‌دهد.

این حسگر عرق بدن را جمع می‌کند و پس از اندازه‌گیری ترکیبات مولکولی آن، اطلاعات به دست آمده را از طریق گوشی تلفن همراه برای یک سرور ارسال می‌کند تا تجزیه و تحلیل شوند.

این فناوری، ساختاری متشکل از حسگرهای انعطاف‌پذیر و پردازنده‌هایی است که در مجاورت پوست قرار می‌گیرند و ساختار مولکولی و یون‌های موجود در عرق را بر اساس سیگنال‌های الکتریکی آن‌ها تشخیص می‌دهند.

برای مثال افزایش میزان یون‌های کلرید در عرق به معنای ابتلا به بیماری فیبروز کیستیک و افزایش مولکول‌های قند در عرق به معنای ابتلا به دیابت است.

فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که موجب تجمع مخاط در ریه‌ها، پانکراس و سایر اندام‌ها می‌شود و تشخیص آن مستلزم مراجعه به مراکز تخصصی و آزمایشات بالینی است که از دهه 1970 میلادی برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این شیوه تشخیص به ویژه برای کودکان دشوار است. اما با استفاده از این حسگر جدید به سادگی و تنها ظرف چند دقیقه می‌توان وجود بیماری را تشخیص داد.

این فناوری در نقاط دوردست و کشورهای در حال توسعه که به تجهیزات پزشکی و شیوه‌های تشخیصی تخصصی دسترسی ندارند، کاربرد دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.