جهاد دانشگاهی، گام‌های ارزنده‌ای در امر خودکفایی در تولید سلول‌های بنیادی برداشته است

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد فرهادی امروز اول اردیبهشت ماه در اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی و بی‌نیازی به دیگر کشورها بوده است، اظهار کرد: یکی از اقدامات صورت‌گرفته و ثمربخش در امر تولید سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با توان دانشمندان، متخصصان و نخبگان ایرانی بوده است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از مجموعه‌های علمی و دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گام‌های ارزنده‌ای در امر خودکفایی ایران در تولید سلول‌های بنیادی و بازساختی پزشکی برداشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نخبگان و دانشمندان توانمند ایرانی حرف‌های زیادی در شاخه‌های مختلف علمی در سطح بین‌المللی برای گفتن دارند و این توان و دانش برهیچکس پوشیده نیست و همین افراد در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی افتخارات زیادی را رقم زده‌اند و بی‌شک با حمایت مطلوب‌تر مسئولان مربوطه از آنان شاهد رشد بهتر و بیشتر در عرصه علم و دانش در زمینه‌های مختلف همچون تولید سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی خواهیم بود.

فرهادی تاکید کرد: امروز بین علوم حد و مرزی نیست. هرچندکه در گذشته هم نبوده است اما امروز باید بیش از پیش بروی هم آمیختگی علوم کار شود.

وی ادامه داد: یونسکو در اواخر قرن گذشته گزارشی را در زمینه پزشکی منتشر کرده که مراکز پزشکی‌ و بیمارستان‌های ما در آینده مراکزی برای تعویض اندام‌ها و بافت‌های بدن باشند؛ بنابراین امروز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه درآمیختگی  علوم هستیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: قرن گذشته را قرن ژنتیک نام‌گذاری شد و قرن  21 که دوران علوم اعصاب، علوم شناختی و  زیستی است، شاهد هستیم که ما باید در این علوم، مدلسازی و یافته‌هایی در حوزه‌های تشخیصی، شناختی و درمانی داشته باشیم.

فرهادی با بیان اینکه در حوزه دانش عصب شناسی یا نوروساینس 17 قلمرو وجود دارد که لازم است به آن‌ها پرداخته شود، افزود:  امروز جهان و ایران پیشرفت‌های بسیار خوبی در عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی داشته است که مهم‌ترین آن همکاری‌های شکل‌گرفته در این زمینه است تا بتوانیم  به کاربردهای آن دست یابیم و درآمد اقتصادی مطلوبی از آن داشته و از طرفی در جهت افزایش سلامت و رفاه مردم داشته باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: باید مراقبت بود تا در زمینه سلول‌های بنیادی انحراف نداشته باشیم و به اسم سلول درمانی مراکز نادرست ایجاد نشود.