کشف معبد باستانی 2هزار و 400 ساله در مصر

به تازگی تیمی مشترک از پژوهشگران و باستان شناسان آلمانی و مصری در حال بررسی و پژوهش سایت ها و محوطه های باستانی مصر بوده و در بخش هایی از این کشور حفاری های علمی توسط این گروه انجام می شود .

در همین زمینه ممدوح الدماتی وزیر عتیقه جات مصر طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این تیم پژوهشی موفق به کشف یک پایه سنگی تراش خورده و دارای نقش از جنس سنگ بازالت شده و در این کاووش همچنین بخش هائی از مجسمه یک شاه باستانی با نام مری نپتاه Merineptah به دست آمده است .

این آثار در یک زیارتگاه و معبد کوچکی کشف شده اند که به شاه نکتانبوی اول King Nectanebo I از فراعنه سلسله سی ام مصر تعلق دارد که آخرین دودمان سلطنتی مصری بودند که پیش از تهاجم اسکندر به مصر و تصرف این سرزمین توسط یونانی ها در سال 332 پیش از میلاد ، بر این کشور باستانی حکومت کردند .

شریف السابان باستان شناس مصری و از اعضای تیم پژوهشی فوق در ارتباط با این کشف به خبرنگار قاهره پست گفت : " شواهد و مدارک تاریخی نشان می دهد که این فرعون توانست با منقرض کردن سلسله پادشاهی بیست و نهم و شکست دادن نفرتیس دوم Nepherites II آخرین فرعون این سلسله ، پادشاهی جدیدی در مصر پایه گذاری کند .  "

مجسمه  مری نپتاه Merineptah در حال نمایش یکی از فراعنه سلسله نوزدهم مصر است که در آن ، شخص فرعون در حال اهدای یک پیشکشی به محضر یکی از خدایان باستانی مصر دیده می شود .

شایان ذکر است که این معبد کوچک در کنار معبد هلی پولیس Heliopolis و در لایه های زیرین شهر امروزی قاهره کشف شد .

شهر باستانی هلی پولیس ، یکی از قدیمی ترین شهرهای این تمدن کهن محسوب شده و متاسفانه در زمان های گذشته ، بیشتر سنگ های به کار رفته در ساختار این شهر باستانی برای ساخت خانه های جدید در قاهره مورد استفاده قرار گرفت . 

در خاتمه لازم به توضیح است که بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در این قسمت ، مانع ادامه حفاری شده و بخش های زیادی از این آثار باستانی در زیر آب های زیر زمین قرار دارند که بر این اساس باستان شناسان در نظر دارند با استفاده از پمپ های فشار قوی ،  آب های موجود در سایت را از ان خارج کرده و به حفاری ادامه دهند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا